Mår sämre och har velat självskada igen
Hej är en tjej på 14 år, jag har en historia av självskadebetende  depression, ångest och social fobi, jag kom över det mesta förra året men börjar känna mig deprimerad och vela skada mig själv igen. När jag tidigare skada mig var det väldigt grovt och jag borde ha sökt hjälp då men gjorde det inte. Eftersom jag känner såhär igen borde jag söka hjälp den här gången och isåfall vart ska jag söka hjälp?
Behöver jag söka hjälp?

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig till oss med dina funderingar. Det är verkligen starkt av dig att du tidigare har kämpat dig igenom så här pass svåra problem på egen hand.
Det betyder att du har en inre styrka och förmåga som kommer hjälpa dig att komma ur det här problemen igen.
Jag tycker absolut att du bör söka hjälp för det här. Det är vanligt att man kan få tillbaka problem med självskada, men också uppleva nya perioder med nedstämdhet och ångest.
För många ger en samtalskontakt ett extra stöd på vägen till att man kan må bättre igen. Ofta kan man ha kvar en mer gles stödkontakt en tid efter en behandling för att minska risken att man får nya svackor
Genom en samtalskontakt så kan det bli en hjälp för dig att förstå mer om dig själv och vad som påverkar dig när du mår dåligt. På det viset kan du också få hjälp att hitta andra sätt att ta hand de känslor och tankar som kommer över dig.
Det finns flera vägar att ta hjälp. En del tycker att det känns bra att börja ta hjälp och ha samtal hos skolkuratorn. Skolkuratorn brukar även kunna vägleda en vidare till exempel om du skulle behöva få kontakt med BUP, eller annan hjälp.
En annan väg till samtalskontakt är genom ungdomsmottagningen. Den kontakten kan du ta på egen hand om du känner att du skulle vilja det.
På flera vårdcentraler så kan barn och ungdomar få hjälp från psykolog. Ofta kan man ta den första kontakten där på egen hand om du tycker att det känns enklare. Annars kan du be dina föräldrar eller skolkuratorn om hjälp med det.
Via nätet så kan du få stöd genom föreningen Shedo som stöttar ungdomar i att komma ur självskadebeteenden. De ger stöd med råd och via chatt.
Men vänta inte med att ta en samtalskontakt om du fortsätter känna dig nedstämd och har impulser att självskada. Då tycker jag du behöver få en mer regelbunden hjälp för det. Så tveka inte att ta en kontakt!