Får en jättejättekonstig känsla av medicinen
Hej! Har en fråga om antidepressiva tabletter.
Jag har snackat med en på bup om det lite grann och han har berättat om biverkningarna och att jag inte kan få de nu för att jag inte behöver det. Men har fått Lergigan nu och tycker de känns konstig när jag tar tabletten, får en jättejättekonstig känsla och mår typ dåligt på ett sätt, de är jättejobbigt. Har dock bara tagit den en gång när jag testade den men inte hade ångest.
Men vad kan detta bero på, och vad kan jag göra åt känslan?
Antidepressiva

BUP svarar:
Hej!
Det bästa är att du frågar den läkare som skrivit ut medicinen och som känner dig. Då får du bäst svar.
Men ett allmänt svar är att alla mediciner kan ge olika biverkningar i högre eller mindre grad. Ofta kan kroppen vänja sig vid en medicin, så att det som först känts konstigt inte gör det längre när man tagit medicinen ett tag.
Men om du fortfarande mår dåligt efter att ha prövat den flera gånger, ska du kanske överväga om det är värt att ta den.
Det är också bra att tala med någon om hur man mår och på så sätt få hjälp att förstå sina känslor.
Att känna sig nedstämd eller deprimerad är oftast en naturlig reaktion på något som är för svårt och man kan behöva hjälp med att hantera det för att kunna må bättre igen.