Vill prata om självskadsbetende och självmordstankar
Hej, Jag är en 11 åring person som har faktiskt vart på bup ett par gånger för min ADHD. Men nu vill jag prata om självskadsbetende och självmordstankar, Jag orkar inte göra saker mer och så själv har jag också magkatarr. Jag orkar inte, de känns som om jag inte har någon mening i livet, en dag går bara om, om och om igen. De är inte roligt, de är JÄTTE jobbigt och jag vill bara att allt ska sluta, Jag gör illa mig själv o säger till mig själv att jag förtjänar de. De hjälper mig att ta i tag med alla jobbiga känslor som, ilska eller ledsenhet o ibland så stänger jag bara mina ögon o ser mig själv falla från ett tak eller sticka en kniv i mage på mig.. Jag kan inte berätta för mina föreldrar dom ser så glada ut och jag vill inte ta de ifrån dom bara på grund av att deratt barn mår dåligt.. ;/
Freja

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev som beskriver så bra hur du mår.  Du skriver att du gör dig själv illa och säger till dig själv att du förtjänar det. Det hjälper dig mot alla jobbiga känslor som ilska och ledsenhet och i din fantasi dödar du dig själv.
Så som du berättar låter det egentligen som dina jobbiga känslor är första "problemet" och självskada och självmordstankar kommer efter?
Som ett sätt att hantera starka känslor?
Så vad är det för tankar och känslor du har om dig själv och hur ska du kunna ta hand om allt detta utan att skada dig? Kan det ha något att göra med din diagnos ADHD? Det låter inte omöjligt för mig, men det är något jag tycker du ska undersöka och få hjälp att förstå. Det kan du göra genom att ta kontakt igen med BUP där du varit och fått din diagnos.
Det är bra med glada föräldrar! Men måste de vara glada jämt? Om du berättar hur du mår så blir de förhoppningsvis oroade och bekymrade. De flesta föräldrar blir det och det är väl bara bra?
Du behöver deras oro och bekymmer mycket mer nu än deras glädje och det är inte så troligt att deras glädje försvinner för alltid.
Att du mår bra på riktigt kommer också att glädja dem. Det är inte "bara" att du mår så dåligt, utan väldigt viktigt för dem att veta och för  att kunna hjälpa dig må bra igen. Det är nog vad de skulle vilja göra om de visste hur dåligt du mår.
Så jag hoppas du kan berätta tillräckligt så att de kan hjälpa dig ta kontakt med BUP igen och få hjälp.
Lycka till!