Mamma dricker
Hej, jag och min lila syster har en mamma som är en alkohol missbruk vi har haft mycket kontakt med pappa och har varit en lång process hon är ingen grov missbrukare men hon tar inte emot hjälp och faller tillbaka väldigt ofta, pappa hjälper oss såklart men kämpigt för han ( skilda) , men jag vet inte vem jag ska söka hjälp oss åt henne så jag kan hjälpa henne eller om man borde lämna för att det många gånger inte är tryggt.
Alma

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du skrev till oss för att jag tror att det kan finnas många som kan känna igen sig i det du beskriver.
Det låter viktigt att du dels försöker prata med din pappa om hur du och din syster känner er och dels kan du kan också kanske behöva prata med någon annan som inte är i familjen.
Finns det någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för? Det skulle kunna vara en skolkurator, skolsköterskan eller någon lärare.
Jag tror att du skulle kunna ha nytta av att prata med någon som kan hjälpa dig att tänka på vilket ert nästa steg ska vara. Den personen kanske också kan vara någon som hjälper dig att prata med er pappa och hur ni har det och den oro som du och din syster känner för er mamma.
Det är viktigt att du inte håller dina tankar och känslor för dig själv. Du kanske också kan pröva att kontakta ungdomsmottagningen. Där finns det personer som är mycket vana vid att möta unga människor med bekymmer som liknar dina.
Lycka till