Pappa lider av psykisk ohälsa
Hej jag är en tjej och är 15 år. Dethär handlar om min pappa. Mina föräldrar skilde sig gör ca 7 år sedan är. Jag och mina två äldre systrar bodde varannan vecka hos mamma och hos pappa men så småningom om flyttade dem till mamma på heltid. Jag är kvar och bor fortfarande varannan vecka hos mamma och hos pappa. Pappa har fortfarande inte skaffat någon ny tjej. Grejen är att jag trivs inte alls med att bo hos pappa, jag gillar inte huset alls, det känns inte som mitt hem. (Trots att det är där jag föddes och har växt upp). Jag trivs inte häller med att bo själv med pappa. Den enda anledningen till att jag har bott där är eftersom jag är den ända kvar. Helst vill jag flytta hem till min mamma menJag är rädd att min pappa ska bli depprimerad men mest rädd för att han ska ta livet av sig. Jag vet att han lider av psykisk ohälsa och jag har hört honom säga att han kan ta livet av sig när han har bråkat med mina syskon och mamma. Jag vet inte vad jag ska göra
Kitty

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Va bra att du skriver till oss. Det låter som att du är lämnad med ett för stort ansvar för din pappa. Ett ansvar som blir för svårt för dig att ta.
Din pappa måste få hjälp av vuxna som är vana vid sådana bekymmer.
Vet din mamma om hur du känner och tänker runt din pappa - om hur orolig du är att han skall påverkas av dina beslut? Om hon inte vet det tycker jag att du skall försöka prata med henne.
Du kanske också skulle ha nytta av att prata med någon som inte är i familjen. Det kanske finns någon kurator eller skolsköterska på din skola som du känner lite förtroende för. Eller kanske en mentor eller lärare som du tänker att du kan lita på.
Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen. Där jobbar det människor som är vana vid att möta unga med bekymmer som liknar dina.
Det finns även en hemsida som heter ”Koll på soc”. Där kan du läsa om hur du kan få hjälp och stöd av socialtjänsten.
Försök att tänka att du nu har tagit första steget mot att få hjälp och att du nu skall ta ditt nästa steg och prata med någon som du träffar.
Ta hand om dig.