Rädsla i mig om typ framtiden
Hej!
Jag har mått dåligt ganska länge nu och har svårt att förstå varför. Jag äter antidepressiva (sertralin) och har gjort det sen februari. Jag har ingen riktigt anledning till varför jag mår som jag mår. (Vilket även gör det värre) Men jag försöker och vill förstå varför. Jag har ingen livslust kvar, eller den där drivkraften som gör att man vill fortsätta leva. Det där som man brukar ha i sig, att man vill testa något nytta, man vill lära sig saker, man vill helt enkelt fortsätta med livet. Och det är bara så jobbigt att försöka förstå varför det känns och är på det här viset. Vad kan man göra? Har fått som svar att försöka hitta något man tycker är roligt men finner inte något.
Det känns som att jag även har en rädsla i mig om typ framtiden, att jag är rätt att bli ensam. Rädslan att ingen kommer älska mig, ingen kommer alltid att finnas där för mig. Att ingen kommer vilja levet ett liv ihop med mig. Rädslan blir även större av att jag inte kan ha roligt själv. Eftersom jag inte har något jag tycker är roligt att göra på egenhand. Jag klarar inte av att göra något, bara med mig själv. Det ända jag gör om jag är ensam är att sitta framför youtube, för att fördriva tiden.
Hur får man bort rädslan? Hur kan man må bra? Hur får man tillbaka drivkraften i livet?Orkar inte må dåligt hela tiden.
Ellen

BUP svarar:
Hej!
Du tar upp många viktiga frågor i ditt brev. Du har lätt att uttrycka dig och jag får en levande bild av vad du brottas med.
Du talar om ensamhet och om rädsla. De två känslorna verkar påverka hur du mår.
Jag tänker att din rädsla att bli ensam kanske handlar om att bli vuxen. Att bli vuxen innebär ju bland annat att man inte har sina föräldrar nära sig på samma sätt. Man står inför en massa beslut, att behöva ta ansvar för saker och framtiden är ju kanske osäker och oviss.
Det här är ju bara gissningar från mig. Jag vet ju inte något om hur du lever ditt liv till vardags. Men jag känner igen en del frågor som du bär på som liknar vad många unga kan känna idag.
Rädslan att inte bli älskad kanske gör dig försiktig i kontakten med andra?
Var det dessa känslor som fick dig att börja äta antidepressiv medicin? Har du funderat på om det är någonting i ditt liv då som påverkat dig?
Du skriver att du vill förstå varför du mår som du gör. Där ser jag en stark drivkraft hos dig, att du vill förstå. Men det är svårt att förstå sig själv alldeles på egen hand. Man behöver någon att tala med, att få spegla sig med.
Finns det någon sådan i din närhet? En vän, någon vuxen, en förälder? Kan du hitta någon som du kan dela de här tankarna med? Ditt brev visar att du har den förmågan, att du kan sätta ord på hur du har det inuti.
Om du inte hittar någon att tala med i din närhet som du litar på kanske du kan vända dig till en ungdomsmottagning och få en samtalskontakt. Men kanske du först ska återbesöka den mottagning där du fick medicin och ta upp att du fortfarande inte mår bra.
Lycka till!