Vad kan jag göra för att hindra depressionen?
Hej BUP!
Jag är en kille på 16 år, går i skolan och det går jätte bra. Jag har många bra vänner och är social, men så fort jag är hemma och inte är med mina kompisar får jag stark ångest, självmordstankar och glömmer mitt självvärde. Detta är ett stort problem då jag går några dagar i veckan och mår skit. På senaste tiden har det ibland inte ens hjälpt med att vara med kompisarna.
jag har en historia med depression men jag skulle vilja unvika den processen igen då jag inte fick någon proffessionell hjälp i sig. Jag pratade med någon från bup och med mina vänner och det blev bättre i cirka ett halv år nu är det tillbaka.
Vad kan jag göra för att hindra depressionen, jag tränar ofta, är social, inte stressad. Har ingen aning om vad som orsakat den. Kom inte fram till någonting förut heller. Talat om för ett par kompisar. Vet inte hur jag ska ta mig vidare.
Tack snälla!
Saltinbord

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Du skriver att förra gången du fick en depression fick du ingen professionell hjälp, men du skriver också att du pratade med någon från BUP och dina vänner och att du blev bättre.
Hade du önskat annan eller bättre behandling och hjälp från BUP?
Vanligaste behandlingen mot depression är samtalsbehandling och/eller medicinering. Många gånger förstår man inte vad som utlöser en depression men behandlingen hjälper ändå.
Eftersom du har stark ångest, självmordstankar och låg självkänsla, tycker jag att du ska söka kontakt med BUP så snart som möjligt.
Om du inte var nöjd med den samtalskontakt du hade förra gången så kan det vara bra att veta att du kan be att få träffa någon annan. Det är viktigt att du känner att du får ut något av samtalen och att de hjälper dej.
Ett sätt att motverka depression är att fortsätta vara social, utåtriktad och social, men det kan vara svårt och du kommer vara hjälpt och få stöd om du söker hjälp.
Lycka till!