Har jag fått en depression?
Hej jag är en tjej 13 år!
jag tror att jag har fått deprision): jag har haft svårt att sova på sist tiden och har blivit mycket mer nedstämd och negativ. Jag har blivit väldigt känslig bara någon skriker lite på mig blir jag super ledsen och i land har jag typ inga känslor. Oftast på dagen så är jag ”som vanlig” men så fort något litet händer ändras jag helt.
Jag brukar vara en väldigt glad och optimistisk tjej och är inte som många andra ungdomar i min ålder som testar att röka och allt sånt skit.
Jag har alltid varit en pinne men har inte märkt någon vikt skillnad men har börjat äta mer.
Jag har också nyss fått min första mens och jag tänker att det kan vara därför men det känns fortfarande inte rätt/:
har också gjort några test som visat att jag har det men det är bara på internet.
L

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du skrev till oss och ställde din fråga. Du undrar om du har en depression. Du beskriver också hur du funderar över dig själv. Hur ditt humör ändras och hur du ser på dig och din kropp.
Finns det någon som vet hur du har det och vad du går runt och grubblar över?
Vet någon av dina föräldrar om hur du känner dig och vad du tänker på?
Jag tycker att du skall testa med att prata med din föräldrar om detta. Då kan ni sedan tillsammans fundera över vart ni skall vända er.
Du kanske ska fundera över om det finns någon vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna prata med. Det kan vara en kurator, skolsköterska eller en mentor.
Du kan också pröva att vända dig till ungdomsmottagningen. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga med liknande bekymmer. Då kan du få hjälp med att tänka vidare om vad du behöver och vart du kan vända dig för att få lite hjälp med det som oroar dig.
Ett annat förslag är att ni kontaktar BUP och resonerar med dem om hur ni ska göra.
Försök att tänk att ditt första steg mot att få hjälp var att skriva till oss.
Nu skall du ta nästa steg som handlar om att prata med någon som du träffar.
Lycka till