Inte den tysta och blyga typen
Hej! Jag är en tjej på 14 år som under lång tid har mått väldigt dåligt. Jag vet inte riktigt varför jag mår som jag mår.
Jag är inte den tysta och blyga typen utan jag har blivit utsläng från lektioner ett X antal gånger. Jag har dyslexi och Adhd, och tycker att jag blir ganska ”illa” behandlad av mina lärare. Jag känner att jag inte får den hjälpen jag behöver och har allmänt svårt att koncentrera mig. Jag har många gånger behövt låsa in mig toaletter i timmar och gråtit och gråtit pga ångestattacker  Jag klarar nästan inte av att gå i skolan när de är så.
relationen med mina föräldrar är upp och ner. Min pappa är ändå nästan alltid snäll liksom. Men mamma har liksom två sidor, hon är antingen den snälla och lugna eller den som skriver på en och/eller stampar i golvet osv.
Jag blir ledsen varje gång hon är så och låser in mig på rummet och bara gråter. Vet inte varför det bara känns som en stor klump i halsen och bröstet.
Jag har ett självskadebeteende och när mamma fick se det så blev så arg att jag bara ville dö liksom, de kändes så och de enda hon sa var ”akta så ingen ser, de kan bli bup och grejer” men jag känner att om jag vill gå i kortärmat då gör jag de utan att någon ska behöva döma mig liksom.
//anonym

BUP svarar:
Hej!
Du har mått dåligt under en längre tid och vet inte riktigt varför skriver du.
Men du har ADHD och dyslexi och du får inte den hjälp som du behöver. Det händer saker, som att du blir utslängd från lektioner och du får ångest över det. Känner du dig dålig och att du misslyckas när det blir så?
Men ADHD innebär att man har svårt med impulsivitet och koncentration. Känslorna kommer snabbt och kan vara svåra att tygla. Det händer saker.
Dyslexi innebär att det är mer mödosamt att läsa och skriva och man kan behöva mer tålamod med sig själv än vad andra behöver. Och att ha tålamod är ofta svårt när man har ADHD.
Du behöver stöd och förståelse för dina svårigheter. Det är inte ditt ”fel” att du har ADHD och dyslexi. Det är många med dig som har dessa svårigheter och det betyder inte att man ställer till det för att man vill det, eller att man är dålig och dum.
Du skriver att din mamma lätt blir arg och stampar i golvet. Kanske har hon själv svårt att tygla sina känslor? Kanske är hon också impulsiv? Svårigheter typiska för ADHD finns ofta hos fler än en i en familj.
Men om du skär dig själv är BUP inte något straff utan en möjlighet att få hjälp. Kanske har du fått diagnoserna på BUP och då är det bra att kontakta dem igen och diskutera mer vad du behöver, för att det ska bli bättre.
Du får inte den hjälp i skolan som du behöver, men det ska skolan kunna ge dig. Det är skolans skyldighet och ansvar.
Jag tycker att du med hjälp av dina föräldrar, ska tala med skolan om att du behöver mer och bättre stöd där. Tala med mentorn eller kanske med skolkuratorn.
Du skulle ha hjälp av att få tala med någon om hur du känner dig och att du skär dig.
Det kan du också tala med skolkuratorn om. Hen kan hjälpa dig att ta kontakt med BUP om du behöver mer hjälp.
Om du vill söka hjälp på egen hand så kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.