Blir brutalt jävla arg
Hej BUP. Jag är en tjej på 11 år, jag ska alltså börja 6an. Jag tror att jag har ADHD. Pappa jobbar med elever med diagnoser och säger att jag är som dem. Jag kan inte kontrollera mig själv. Bara senaste veckan har jag haft sönder en laddare, min garderobsdörr, ett par hörlurar och gjort ett hål i min vägg. Detta gör mig väldigt rädd, för skolan. Jag är jätte rädd att jag ska ha sönder något eller skada någon. Jag blir så jävla arg, de är obeskrivligt. Jag gör saker som jag inte fattar att jag gjort fören efter 5-15 minuter. Jag blir brutalt jävla arg. Jag vågar inte göra något för att jag är rädd att ha sönder eller seriöst typ döda någon. Jag vågar inte säga till mamma eller pappa. Jag har inga vännner, jag har 0 vänner. Så jag kan inte prata med någon. Dem vänner jag har är på internet, dem kan inte hjälpa mig. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Hur säger man till sina föräldrar att man tror att man har ADHD? När jag har berättar om mina problem säger dem att jag måste kunna kontrollera mig. Men jag kan inte. De är helt omöjligt. Jag känner mig som en idiot... Hjälp mig
Alva

BUP svarar:
Hej!
Vad jobbigt du har det!
Det låter som du verkligen behöver hjälp med din ilska.
Vad bra att du skriver hit för att få hjälp - för det behöver du!
Ett första steg är att du pratar med dina föräldrar.
Du undrar hur man pratar med föräldrar om att man tror att man har ADHD. Om du har svårt att uttrycka dig (vilket du ju inte har i brevet) kan du visa brevet för dina föräldrar.
Då kommer de att förstå hur svårt det här är för dig och hur rädd du är.
Din pappa verkar ju känna igen de problem du har. Om de säger igen att du ska kontrollera dig, så får du säga att det är ju precis det du har svårt för och behöver hjälp med.
Du är inte ensam om de här svårigheterna och det finns hjälp att få. Du och dina föräldrar kan vända er till BUP för att få en utredning och fortsatt hjälp.
Framförallt ska du inte vara ensam med de här tankarna och rädslorna.
Ta mod till dig och prata med dina föräldrar så fort som möjligt!
Lycka till!