Röster säger att jag ska ta mitt liv
Hej Bup.
Jag går till er, har skrivit till er tidigare, och nu behöver jag hjälp igen. Jag mår så himla dåligt, jag går till er och det hjälper inte mig alls. Jag vet inte vad jag ska göra, jag har försökt ta mitt liv 2 gånger och nu planerar jag att försöka igen. Jag vill dö och ta mitt liv men ibland mår ja lite bättre och vill inte dö lika mycket om du förstår.
Men jag hör röster som säger att ja ska dö och ta mitt liv, och när ja mår lite bättre (som händer sällan) så blir jag rädd för mig själv att ja kommer göra något mot mig själv. Jag tvekar inte på att ta mitt liv, den dagen jag har planerat men detta är mitt sista försök till att få tips vad jag ska göra. Och vad händer om jag berättar för någon? Kommer jag bli inlagd igen? (Har varit inlagd 2 ggr.)
Men grejen är att ja är rädd att min läkare kmr typ skita i att ja säger att ja kmr ta mitt liv, för de har hon gjort tidigare. Elr iaf ba sagt okej, och sen ba då va vi klara för idag.
Och jag orkar inte kämpa mer så jag tvekar verkligen inte mer, vill verkligen dö. Tack på förhand..
Behöver hjälp!

BUP svarar:
Hej!
Jag vill börja med att säga emot rösten du hör i ditt huvud. Neeej, du ska leva, du ska absolut inte dö!
Jag vill att du också utmanar denna röst, du ska säga emot,  du ska trotsa rösten, den är elak. Lyssna inte på den, den förtjänar inte att du lyssnar. Tjafsa tillbaka: jag vet att jag kan må bra, ibland mår jag bra,  jag vet det!
Du frågar om du ska berätta om att du igen har självmordstankar, till och med självmordsplaner. Om du i så fall blir inlagd som tidigare.
Den sista delen av frågan kan jag inte svara på helt bestämt. Men jag vet att man på BUP försöker undvika att lägga in ungdomar, om det inte är en absolut nödvändighet. Man vet att inläggningen har sina baksidor. Ungdomarna ska hitta sitt liv på riktigt och det kan de inte göra inom sjukhusets väggar. Men som tillfällig förstärkning kan det behövas.
Mycket viktigare är att man talar med dig igen och ingående.
Vad det är som gör att du vill dö?
Nu när du redan vet att det går att må bättre. Hittills var det inte så ofta, men det kan bli oftare och oftare. Du växer, du utvecklas, du mognar och blir starkare och starkare för att kunna hantera svackorna.
Just nu verkar du vara i en svacka igen. Därför säger jag att du definitivt ska berätta om hur du just nu mår, att du har självmordstankar igen och planer.
Vem kan du snabbast tala med? Mamma? pappa? någon annan vuxen i din närhet? Gör det! Gör det nu, direkt!
Det står klart att du vet att du kan må bra och därför kommer denna förtvivlan släppa. Därför är du också rädd för att du gör något oåterkalleligt.
Jag ber dig att du inte gör det utan istället talar med någon och ber om hjälp för din egen rädsla för dig själv.
Jag förstår att du är också rädd för att man inte tar dig på allvar på BUP för att du har dåliga erfarenheter med din läkare.
Vet du att du och dina föräldrar kan säga att du behöver träffa någon annan? Alla har rätt till att byta behandlare om det inte fungerar mellan patient och behandlare av någon anledning.
Man kan också vända sig till enhetschefen om man inte är nöjd med behandlingen eller bemötandet. Läs om detta i den lilla bifogade artikeln här nedan.
Men just nu är det mest aktuellt att du säger till en vuxen i din närhet att du är rädd föra att du skulle kunna göra något katastrofalt mot dig själv och att ni söker hjälp direkt på BUP.
För självmordstankar kan man söka när som helst, akut.
En möjlighet är också att när dina självmordstankar kommer över dig att du då ringer till 116 111 på Bris. Där kan du också chatta med en kurator om du går in på bris.se.
Du är trött på ditt lidande, det är förståeligt. Ändå säger jag att din berättelse om ditt liv kan sluta bra, kämpa vidare även om det är svårt. En dag blir du både glad och stolt över att du inte har gett upp och har hittat din glädje och din plats livet.