Mår dåligt och har svårt att lita på någon
Hej, Jag är en tjej på 14 år, jag har mått dåligt sen början av högstadiet (snart ett år) Mår dåligt varje dag bortsätt från nåt undantag då åå då, har flera gånger tänkt på att ta mitt liv. Åå nu i våras har jag bara mått sämre åå sämre för varje dag som gått och nu har jag både fått sömnproblem och problem med mat självmordstankar minst 4 dagar i veckan, panikattacker och konstant ångest.
Är ensam i skolan åå har verkligen försökt komma in i klassen men aldrig lyckats. Har blivit mobbad av 2 personer vilket gjort mig extremt osäker på mig själv. O min bror har slagit, sparkat o hotat mig så länge jag kan minas. Vissa dagar är han jättesnäll åå andra dagar ett helvete. För nån vecka sen gjorde han så att jag fick en blödning senskada i armen.
De me min bror har jag sagt till min mamma o hon sa att hon skulle snacka med honom men de är ingen skillnad sen dess. (Han är 16)
Mina föräldrar hakar på mig hela tiden, de tjatar om hur mkt bättre jag var förr, och allt jag gör gör jag fel hela tiden, litar inte på dem åå kmr aldrig våga berätta nåt om de här för dem o vill verkligen inte att de ska veta då de bara skulle dömma mig mer. Åå varje gång de tkr att jag gör nåt fel, vilket är nästintill varje dag så hotar de mig med att ta ifrån mig min häst, åå han min fyra åriga lillebror ee den ända anledningen till att jag fortförande finns...
Har dock snackat lite me en som jobba i fiket på vår skola förut om allt detta åå litar verkligen på honom till 1000, han har hjälpt mig supermkt peppat mig när jag mått som sämst åå alltid fått mig att fortsätta kämpa. Men nu har han slutat att jobba där... Han fick mig att snacka med kuratorn på skolan men de passade dock inte mig alls eftersom att jag bara blev pressad med frågor vilket bara gör mig osäker eftersom att jag har jättesvårt att lita på folk.
Han har även sagt flera gånger att han tkr att jag borde börja snacka med någon typ en psykolog elr liknande men alltid vart jätterädd för de eftersom att jag inte kan snacka med folk jag inte litar på. Samt att jag tkr att de ee läskigt att ringa, hatar att bli pressad med frågor osv. åå vill verkligen inte att mina föräldrar ska veta något!
Nu har jag dock bestämt mig för att ge de här ett försök, åå hoppas verkligen att detta kan få mig att må bättre, men vet verkligen inte hur jag ska ta kontakt med er eftersom att jag tkr att de ee så jävla jobbigt åå läskigt att ringa osv.
rörig text men försökte håll mig kortfattad.
fuck my life

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skrev till oss.
Du har gått igenom många svåra saker som man vet ofta skapar känslor av nedstämdhet och ångest. Hur stark person man än är i sig själv, så är det helt vanliga reaktioner på svåra upplevelser. Och det här tror jag att du också skulle behöva få fortsatt hjälp kring.
Man vet att mobbing ofta kan sätta djupa spår i självkänslan, och många kan behöva få stöd att bearbeta sådana händelser så det inte påverkar en lika mycket.
Även det här att du känner dig så ensam i skolan är en sak som kan göra att du fortsätter att känna dig osäker, ångestfylld och nedstämd. Så det låter som att du skulle behöva få ha det bättre i din klass, och ha någon bra vän att vara med i skolan. Det skulle vara bra om skolan, din mentor eller någon från elevhälsan kunde stötta dig mer kring det.
Du berättar också att du har det jättekämpigt hemma. Att du mest känner dig ifrågasatt av dina föräldrar och verkar få för lite känslomässigt stöd, som du beskriver det. Därtill att din bror kan bli mycket våldsam och har skadat dig - men även att dina föräldrar inte har lyckats skydda dig från att bli utsatt.
Du far illa i det här, men det är ju inte heller en bra situation för hela din familj. Din storebror har så pass stora aggressionsproblem att han inte har kontroll över sina känslor och beteenden. Det hade han behövt få egen hjälp för.
Dina föräldrar kämpar säkert inombords eftersom det är deras ansvar att lösa det här i familjen, både som vuxna och som föräldrar.
Med det sagt, så skulle ni som hel familj troligen behöva få stöd och insatser för att få det här att vända. Få ha det bättre inom familjen. Inte minst så påverkas antagligen din lillebror också av allt det här som händer hemma.
Så det bästa hade varit om dina föräldrar tog första steget, men ibland förmår föräldrar inte att göra det. Då behöver man som barn och ung kämpa för sig själv att få hjälp. Även om det känns jättesvårt för dig att prata om hur du och familjen har det hemma, så skulle du behöva ta steget att få hjälp kring det här.
Som jag förstår det, så kände du att pressen på dig blev för stor när du var hos skolkuratorn som ställde direkta frågor till dig? Tror du att det kunde vara lättare att berätta om hur du har det hemma, i skolan och hur du mår psykiskt om du kunde få skriva om det i stället? Om du skulle kunna vara hjälpt av att få lämna över ett brev om det här till din skolkurator?
Fundera gärna på om det kan vara en möjlig väg för dig att ta hjälp.
Då skulle skolkuratorn kunna hjälpa dig och din familj att få de kontakter som du och familjen kan behöva. Familjer och föräldrar kan få kontakt med socialtjänstens familjebehandlare och få stöd som familj att hitta sätt att få det lugnare hemma.
Skolkuratorn brukar även kunna vägleda en vidare om man behöver få insatser från BUP eller hjälp på annat vis.
Du skriver att du tycker det känns jättesvårt att öppna dig och prata med någon, att du skulle vilja men att det känns så läskigt att ta steget.
Om det känns mer möjligt för dig, så kan du även börja ta stöd via chatt med en kurator på BRIS. Det går även att ringa BRIS anonymt om det känns lättare att kunna prata då.
Tjejzonen är en annan möjlighet då det är en förening som ger ungdomar stöttning via mejl och chatt.
Vilken väg du än väljer så är det ett steg framåt för att kunna få mer hjälp och stöd i det här du kämpar med.
Du är värdefull, så ge inte upp!