Bråken hemma får mig att må dåligt
SNÄLLA HJÄLP!
Det här jag ska berätta om är kanske inget ni lägger er tid på, ber om ursäkt ifall jag har vänt mig fel.
Jag bråkar dagligen med min mamma. Jag får ofta höra hur värdelös jag är, att jag är ett CP barn, att hon inte vill umgås eller bo med mig och hur mycket sämre jag är en alla andra. Varje gång jag är i närheten av henne så få jag en klump i magen blandat med en panik känsla. Jag bara väntar på nästa utskällning, på vad jag mer har gjort fel. Jag bråkar även ibland med min pappa och även han har kallat mig för CP barn och kastat en flaska på mig. Vi har ibland bra dagar som en ”normal” familj och det gör att jag har förlåtit dom om och om igen. Men på senare tid känner jag nu hur alla ord jag fått höra om mig blir som en ända stor hög över mig som långsamt pressar mig neråt.  Dom får mig ofta att känna mig så fruktansvärt värdelös och som att allt hade varit mycket bättre om jag inte hade funnits. Känner mig otillräcklig, som om jag inte duger.
Jag funderar ofta på att rymma hemifrån, bort från min familj. Dom hade haft det så mycket bättre utan mig, det kanske på riktigt är jag som är felet???
Jag har ingen jag kan prata med, finns ingen som skulle förstå mig.
Från en borttappad tjej:(

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skrev till oss. Många barn och ungdomar i en liknande hemsituation som din hör av sig till oss! Så du är inte ensam om att kämpa med svårigheter hemma, även om det nästan kan kännas så ibland när man har det svårt.
Det är normala känsloreaktioner du berättar som du får när det är bråk och konflikter hemma. Om du har bråk med jämnåriga så kan det skaka om en för ett tag, men om man har svåra bråk och inte känner sig otrygg hemma, så skakar ofta hela ens grund och det blir nästan omöjligt att kunna må bra då.
Så du tänker verkligen klokt som försöker ta hjälp för det här.
Du behöver få en kontakt med någon vuxen som du kan lita på, och som du kan prata med om hur du mår och hur du har det hemma. Någon som kan stötta dig i att få hjälp att förändra situationen.
Du kan du söka en egen samtalskontakt hos behandlare på ungdomsmottagningen.
Du kan också ringa direkt till en kurator på BRIS och som kan vägleda dig till vidare hjälp. Du kan vara anonym om du önskar.
När skolan snart börjar igen, så kan du vända dig till skolans Elevhälsa - till din skolkurator eller skolsköterska för stödsamtal.
De kan även vägleda en vidare till den hjälp man kan behöva få, till exempel genom socialtjänstens familjebehandlare eller andra insatser.
Det finns stöd att få och det brukar vara viktigt att försöka ta hjälp av utomstående när det inte känns bra hemma i familjen.
Var rädd om dig och ge inte upp!