Skär mig men kan inte prata med någon
Hej jag är en tjej på 12 år som fyller 13 i september.jag har länge varit nere och ledsen i snart 1 år men de har gått i perioder. Men just nu känner jag att jag knappt har nått att leva för.. Och har tankar om självmord. Känner inte att jag kan prata med någon i familjen utan att de ska bli en stor grej  av det. Men nu i en vecka har jag gråtit tills söms och känner mig misslyckad och att jag inte vill göra nått och börja tänka på Vad jag äter och självmord tankar och även en lillebror som jag känner ta all uppmärksam het. När jag väll är i mina svåra perioder skär jag mig och bara skakar och gråter..orkar inte hålla deta för mig själv länge.. vad ska jag göra ?

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skrev till oss och ber om råd när du har det så här kämpigt och mår så här dåligt. Jag tycker du har tänkt jätteklokt som känner att du behöver ta steget att berätta för någon vuxen om hur du mår.
Du skriver att du är orolig för att det skulle kunna bli en stor grej hemma om du skulle berätta? Jag funderade på om det kan betyda att du blir rädd att de ska bli oroliga för dig?
Jag vet nämligen att ibland kan man som barn eller ungdom känna stort ansvar för stämningen hemma, och att man då inte vill oroa sina föräldrar.
Är det kanske så du också känner?
De allra flesta föräldrar brukar ändå tycka att det är bättre att de får veta ifall ens barn inte mår bra - även om de reagerar med känslor av oro.
Då kan föräldrarna också hjälpa till att stötta mer hemifrån, men även hjälpa till att ta de kontakter man kan behöva för att få vidare hjälp. Föräldrarna brukar också kunna få stöd, om de behöver det.
Jag tycker det låter allvarligt att du mår så här dåligt så du tänker att du inte vill leva, och att du känner dig så här ledsen och skär dig. Du är inte alls ensam om att känna så här, och det finns bra hjälp för dig att få, så att du kan börja må bättre igen.
Om du känner dig väldigt orolig för att våga ta upp det här hemma, så kan du även få stöd att kring det.
Du kan ringa eller chatta med en kurator på BRIS-som kan lyssna och stötta dig vidare kring hur du kan ta upp det här hemma eller få stöd på andra vis. Du kan vara anonym om du vill när du kontaktar BRIS.
Nu när skolan startar igen så kan du även ta hjälp genom skolans Elevhälsa, hos din skolkurator eller skolsköterska.
Där kan du få stöd med samtal, och de kan också hjälpa till att prata med dina föräldrar om du känner att det blir för svårt för dig att berätta hemma om hur du mår.
Elevhälsan brukar också kunna ge råd och vägleda till vidare hjälp till exempel BUP beroende på vad man kan behöva.
Var rädd om dig!