Får ångest av att vara hemma själv
Hej jag är en kille på 14 år snart 15 har problem med att vara hemma själv får alltid ångest attack då och blir orolig och börjar gråta. Och ibland har jag massa självmords tankar vet inte vad jag ska göra längre
Yb

BUP svarar:
Hej Yb!
Det är så bra att du skriver och frågar när du har den här oron och ångesten. Du ska få råd här, som jag hoppas du kommer att följa.
Du skriver mycket kort, men om jag förstår det rätt blir du orolig och får ångest när du är själv hemma. Det är du inte ensam om. Det är många människor, barn, ungdomar (och även vuxna) som är oroliga ensamma hemma. Det är absolut ingen anledning till att tänka på självmord.
Det finns hjälp att få mot oro och ångest, oavsett i vilka situationer man känner det.
Jag undrar om du kan tala med någon i din närhet om din oro och ångest. Vet mamma eller pappa om det? Är det möjligt för dig att tala med dem om det? Kan det hända att de förstår dig och stöttar dig? För det vore det bästa om du kunde tala med dem.
Skulle du våga säga till dem att din oro är så stark att du tänker på självmord? Tror du att de skulle bara bli arga eller rädda, eller skulle de förstå dig? Tänk genom denna möjlighet. Föräldrarna hittar ofta själva lösningen på en stor del av problemen tillsammans med sina barn
Men om det är omöjligt för dig att tala med dina föräldrar ska du ändå få hjälp. Det finns en del frågor som du måste få hjälp av en professionell person att reda ut.
Till exempel: vad tänker du på när du är ensam hemma? Hur går dina fantasier? Är det några konkreta saker du blir rädd eller orolig för?
Finns det andra situationer eller tankar, funderingar som också väcker din ångest och i så fall vilka?
Har det alltid varit så, eller det började nyligen, eller har det hänt något i ditt liv som förändrade saker?
Nå, sådana frågor måste du du tala igenom med hjälp av någon. Jag föreslog först dina föräldrar.
Om ni pratar om problemet, men dina föräldrar vill att du ska få mer hjälp än vad de kan ge dig, kan ni ringa till vårdcentralen där det numera kan finnas mottagning för psykiska problem. Eller så kan ni ringa till den BUP-mottagning du tillhör (adresserna finns på vår hemsida).
En annan möjlighet är att du direkt vänder dig till skolkuratorn eller skolsköterskan  när skolan nu börjar inom kort. Du kan få direkt hjälp av dem med din ångest/oro, och även med att tala med dina föräldrar om det så behövs.
Ytterligare möjlighet är att du på egen and vänder dit till ungdomsmottagningen. Där finns behandlare som väl känner till olika typer ångest och oro som ungdomar kan känna.
På nätet kan du också få stöd genom chatt till exempel på föreningentilia.se eller på bris.se. Till det BRIS kan du också ringa om du vill, på telefonnummer: 116 111.
Tro mig Yb, vi är olika på hur lätt vi blir oroliga, hur lätt vi får ångest. Du behöver inte skämmas för om du är den känsligare typen bland oss, det finns flera, inte bara du.
Ja, det är besvärligt att bli så orolig att man börjar gråta och kan kännas generande att tal om det. Men det är inte ovanligt, det händer. Och du ska så klart leva och det ska du göra utan besvärande oro och rädslor och ångest.
Det är möjligt!