Utåt verkar jag vara normal
Jag mår skit och har gjort det i flera år.Känns som att jag har alla möjliga problem och undrar varför jag inte bara kan må bra. Jag har jättemycket ångest och tror att jag har asperger och tvångstankar. Jag har alltid haft det lätt i skolan men i 8:an så började jag jaga den för kände press att få bra betyg för om jag inte får det så känner jag mig dålig och värdelös. Så jag sover på nätterna för jag mår skit över skolan å massa andra saker. Jag hatar att kolla andra människor i ögonen och gillar inte att träffa nya människor som jag inte känner och är obekväm med. Jag hatar kallprat och vet inte hur man beter sig på ett normalt sätt. Jag måste ha mina rutiner och om de förstörs så får jag panik och livet känns inte värt att leva och hela min dag blir förstörd. Saker jag gillar kan jag hålla på med lätt men saker jag är ointresserad av är omöjligt att göra. Jag måste upprepa ord baklänges. Jag har läst om asperger och typ allt stämmer på mig. Så jag vill utreda om jag har asperger eller inte men vet inte hur jag ska ta upp det med min mamma. Jag måste tvätta mig sjukt mycket för annars känner jag mig smutsig och om jag inte tvättar mig på ett visst sätt känner jag mig smutsigare än innan jag tvättade mig. Jag måste göra saker x antal gånger tills det känns rätt i kroppen och alla saker måste ligga på exakt samma ställe och om någon har rört mina saker får jag panik. Jag vill inte ha ångest men tänker att det är den som får mig att göra saker jag inte vill göra. T.ex i skolan fick vi en svenska uppgift och den var så svår att jag tänkte att jag inte skulle göra den och bara ge upp och jag gjorde det tills sista veckan innan uppgiften skulle vara klar. Då var jag uppe varje natt för att bli färdig med den eftersom jag hade inte gjort ett skit på den innan och då var det ångesten som fick mig att göra den för mådde skit över att veta att jag skulle sänka mitt betyg. Jag vill ha hjälp mot min ångest och mina tvångstankar men tänker samtidigt att jag har klarat mig i flera år nu så varför inte klara det i framtiden och jag verkar normal utåt sett det är bara alla tanker i mitt huvud och jag gömmer mina grejer som jag gör bra alltså med mitt tvättande och allt. Jag känner mig fett ensam eftersom jag inte gillar att vara bland folk och det enda jag vill är att vara normal utan alla tvångstankar och ångest. Sluta vara så stel. Jag tänker på hur det blir när jag är stor och hur jag ska klara livet och tänker att det är typ omöjligt med alla mina tankat och speciella saker jag gör. Sen så tänker jag att alla mina tvångstankar ska försvinna när jag blir större för tänker att det är oxå dem som får mig att hålla fokus på skolan och så precis som med ångesten som får mig att göra saker jag inte vill, att de liksom motiverar mig att göra saker jag inte vill för jag vet att jag kommer må sämre efter om jag inte gör dem. Jag hatar förändringar och är rädd för vad som kan hända om jag ber om hjälp och är rädd för alla förändringar som kommer hända nästa år då jag ska börja gymnasiet å inte kommer ha några vänner utan måste skaffa nya och tänker att det kommer vara omöjligt för mig eftersom jag är så stel och är otroligt blyg. Jag är rätt normal med människor jag känner och är bekväm med men jag kollar inte de i ögonen. Jag vill be om hjälp men vet inte hur. Sen tänker jag att alla mår dåligt och då kan jag lika gärna göra det för alla gör det och det är normal att ha ångest och allt. Sen så säger alla att inga ber om hjälp och då vill inte jag vara den som ber om hjälp eftersom inga ber om hjälp. Hur ska jag be min mamma om hjälp å hur får man hjälp?
LC

BUP svarar:
Hej LC!
Du har gjort en gedigen spaning kring hur du ska kunna förstå dina symtom, ditt lidande och att du sedan flera år tillbaka har mått så dåligt. Och jag måste bekräfta dig i att alla dina symtom som du berättar om i ditt sammanfattande mejl talar för att du nog måste göra en utredning angående dina symtom.
Både när det gäller dina tvångstankar och tvångshandlingar och när det gäller en eventuell Asperger diagnos.
Jag vill därmed absolut inte säga att du har denna diagnos. Det jag säger är att dina symtom ger tillräckligt underlag/anledning till att närmare titta på frågan. Du har helt rätt i att en hel del symtom och svårighet kan man växa ifrån, att de kan gå över med utveckling och mognad.
Men det är helt avgörande för dig hur mycket lidande dina symtom orsaker dig nu och gjort det sedan länge. Och inte minst ska du tänka på att ju snabbare du får hjälp med dina problem desto bättre möjligheter har du att må bra och lyckas med dina målsättningar i livet.
Du ska inte tänka på vad andra gör, eller inte gör,  om andra söker eller inte söker hjälp. Det är andras problem.
Du har dina egna och de är rätt så besvärliga, svåra och orsakar ett sort lidande för dig.
Jag tycker att du absolut måste tala med din mamma. Jag antar att hon redan måste ha märkt åtminstone några av dina symtom så att det inte kan komma som en fullständig överraskning för henne.
Men mitt förslag är i alla fall: visa ditt mejl och mitt svar för henne. Du sammanfattar dina problem så bra och tydligt att mamma inte kan blunda för att du behöver hennes hjälp.
Därefter kan ni göra  lite olika sätt.
Du kan vända dig direkt till den BUP-mottagning du tillhör (adresserna finns på vår hemsida), beskriva dina symtom så som du gör i ditt mejl och få direkt besökstid där.
Men det är inte uteslutet att BUP vill att någon annan gör en första bedömning. Det kan man få på vårdcentralen, som i så fall kan skriva remiss.
Även på elevhälsan kan du få hjälp med att remitteras till en utredning. Men oavsett utredning och diagnos står det klart att du ska få behandling för dina tvång och din ångest för att bli av med den begränsning som tvånget medför i olika sammanhang.
Än en gång vill jag råda dig att använda din detaljerade beskrivning som du skickade till oss.
Det kan underlätta att förklara ditt lidande för andra vårdgivare. Du ska få den hjälp du behöver för att utvecklas väl.
Det har du både möjlighet och rätt till.