Mamma tar alltid lillebrors parti
Hej ni som jobbar på BUP. Jag är en 15-årig tjej som absolut hatar mitt liv och inte står ut längre. Min familj behandlar mig som att jag är en jävla avloppsråtta. För det första så misshandlade min pappa mig och min storebror när vi var mindre, mina föräldrar har varit skiljda i typ 10 år nu så träffar inte min pappa ofta längre (kanske 4-5 gånger per år, det var en period då jag inte hade någon kontakt med honom alls på 3 år). Jag inser nu att han blivit bättre och det är min mamma som är det större problemet i nutid. Min lillebror är däremot djävulen återfödd, jag vill ofta ta livet av honom eller mig själv på grund av hur jobbig han är. Han är snart 11 år, kommer undan med exakt allt, är min mammas favorit och får aldrig skulden för någonting. Han misshandlar mig fysiskt och verbalt, har sönder massa skit, stökar och så vidare. När han slår och sparkar mig över hela kroppen sitter min mamma och tittar på. Höjer jag ens handen i hans riktning så skäller hon ut mig, samma sak händer om han säger dumma saker om/till mig och jag säger det minsta tillbaka. När jag försvarar mig eller gör det han gjort mot mig så hotar min mamma med att skicka iväg mig till fosterhem eller att ta bort mina saker. Det har hänt att hon tagit min dator och stängt av vårat wifi så jag inte har tillgång till internet, vilket är extremt jobbigt för mig eftersom jag bara har onlinevänner som stödjer mig. Hon har även dragit mig vid öronen till mitt rum några gånger, det gör ont som fan. Min storebror är den enda i min familj som jag inte hatar, och jag känner mig hopplös då han snart fyller 18 och kommer att flytta hemifrån så fort han kan. Då blir det verkligen alla mot en. Jag orkar inte leva med min mamma och lillebror längre men jag vill inte bo med min pappa eller någon främling heller. Allt detta känns så hemskt att jag mer än 1 gång planerat självmordförsök och varit nära självskadebeteende. Min mamma säger också att hon ska börja stänga av vårat wifi på nätterna när skolan börjar och vägrar lyssna på mig när jag försöker förklara att det är livsviktigt för mig att ha kontakt med mina vänner. Jag är nära på att rymma hemifrån för att slippa den här skiten. Vad ska jag göra?
Hopplös Individ

BUP svarar:
Hej!
Det är säkert inte någon tröst för dig att din situation hemma inte alls är speciellt ovanlig. Men det är en väldigt, väldigt jobbig och för dig plågsam situation. Det är självklart att du söker stöd och hjälp.
Din situation är dessutom ännu mera komplicerad utav att du har blivit illa behandlad av din pappa och av förståeliga skäl inte känner att det skulle vara möjligt för dig att bo hos honom.
Men det är också mycket allvarligt att din mamma inte kan hålla balans mellan dig och din lillebror och alltid tar hans parti som du säger. Att hon ser på när han är fysiskt våldsam mot dig och inte förhindrar, tillrättavisar och sätter gräns för honom, är allvarligt för dig och det kommer att få svåra konsekvenser också för din lillebror, tyvärr.
Det är en hemsk sak att få skulden för allt bråk och alla konflikter, utan möjlighet att få en rättvis upprättelse. Man blir ledsen och förtvivlad för mindre. Men du - hur svårt det än är ska du inte göra något dumt mot dig. Att din mamma enligt din beskrivning  inte riktigt kan leva upp till sina mammaroll i relation till sina barn är sorgligt och smärtsamt. Men det blir inte bättre av att du på ett eller annat sätt skadar dig själv. Lösningen måste sökas någon annanstans och på annat sätt.
Det är tur att du än så länge har din storebror hemma som är ett stöd för dig. Har han inget inflytande på mamma? Kan han som nästan är vuxen prata med henne och få henne till insikt att hon kanske själv behöver få råd och stöd för att kunna hantera konflikterna hemma?
Det kan låta otroligt men det händer att en förälder helt enkelt är rädd för att gå in i en konflikt för att man känner sin egen hjälplöshet. Alltså att man som förälder kan behöva rådgivning, vägledning i familjelivet, speciellt om man är ensamstående förälder.
Om ni kan prata om att familjen behöver hjälp i konflikthanteringen, kan ni vända er till kommunens familjerådgivning. Det är en väg att gå och det vore det bästa.
Men om det inte går att resonera med mamma på det sättet behöver du ändå stöd för att på något sätt kunna vistas hemma eller hitta en annan lösning med ett annat boende som du kan acceptera, vad det nu kan tänkas vara.
Jag föreslår att du i första hand vänder dig till skolkuratorn när skolan nu snart börjar och berättar vad som pågår hemma. Ni kan tillsammans klura ut hur ni kan gå vidare med familjeproblemen. Kuratorn har också möjlighet att tala med mamma eller med er tillsammans. Men även utan din mamma är det viktigt att du får stöd av kuratorn.
En annan möjlighet är att du vänder dig till ungdomsmottagningen. Behandlarna där kommer att känna igen problemen du beskriver och kan vara en viktig bollplank för dig att fundera på hur du kan förhålla dig och vad som är möjligt att göra.
Även på nätet kan du få stöd och mer konkreta råd genom att chatta med en rådgivare. Gå in på tjejzonen.se eller på foreningentilia.se.
Det är viktigt att du får bekräftelser vilket du saknar hemma. Ibland är det så orättvist i livet att man inte kan lösa något på en gång och för all framtid. Ibland är det bara små steg man kan ta.
Men de är viktiga steg och de stegen tar du om du följer mina råd.