Vaknar av ångest på natten
Hej!
Är en tjej som är 17, ska precis börja andra året på gymnasiet nu och jag har problem med att på nätterna så får jag ångest över att sova. Ångesten kommer från att jag är rädd att något ska hända mig medans jag sover till exempel så kanske bryter sig någon in i vårat hus mitt i natten. Har känt så ett tag och blir nyförtiden tvungen att kolla alla rum i hela huset en gång innan jag går och lägger annars kan jag inte sova utan att vara nervös. Ibland så vaknar jag till och med på nätterna bara för att jag tror att jag har glömmit att kolla ett av fönstrerna eller, att jag glömt kolla ytterdörren och den kanske är öppen.Vissa nätter blir jag till och med tvungen att ha en kniv bredvid min säng för att jag är rädd att någon ska komma in och döda mig medans jag sover.
Har inte viljat berätta hela sanningen om hur rädd jag är på nätterna för någon men tror att mina föräldrar vet lite i alla fall. De tror bara att det kommer gå över med tiden, men jag vet inte vad jag ska göra om det inte gör det.
XX

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss.
Många människor brukar ju, precis som du, kolla om man har låst dörren innan man går och lägger sig. Men som du berättar så låter det som det här beteendet att kontrollera dörrar och lås har ökat och kanske har blivit som en rutin du numer behöver göra var kväll?
Därtill att du är orolig och verkar ha blivit spänd och vaksam på kvällarna.
Ibland så kan man ha varit med om något skrämmande som sedan kan sätta igång bekymmer med oro. Har du varit med om något jobbigt som hänt dig eller någon närstående, som har tyngt dig eller oroat dig innan de här problemen med oro ökade?
En del kan ibland känna att man ofta har ganska så lätt för att börja oroa sig för olika saker, då kan det ibland bli så att problem med oro kan komma mer starkt i perioder. Är det något som du eventuellt tycker skulle stämma med hur du brukar känna?
Många barn och ungdomar kan ju också känna sig mörkrädda och ha olika orostankar som sedan släpper. Kanske lite som dina föräldrar verkar har förmedlat till dig, att sådana problem många gånger kan gå över och växa bort.
Men att du nu berättar att du känner dig så spänd och orolig att du vaknar på natten, och att du kan vara så fylld av rädsla att du till och med behöver ha en kniv bredvid sängen. Då tänker jag att det är tecken på att du kan behöva söka hjälp för det här.  Även om du känner att mycket annat säkert också kan fungera bra i ditt liv.
Oavsett hur din oro startade, så tror jag du kan vara bra hjälpt av att få gå och prata med någon om det.
Dels kan du få stöd att reda ut lite mer om vad din oro kan hänga ihop med, dels kan du få hjälp med olika övningar. Då kan du steg-för-steg lära dig hur du kan göra för att minska dina känslor av oro och känna dig mer trygg och avslappnad när du ska sova.
Om du vill, så kan du söka en samtalskontakt via ungdomsmottagningen där det arbetar behandlare som har erfarenhet att möta ungdomar med liknande problem.
En annan väg är att söka en samtalskontakt genom vårdcentralen. Om du har möjlighet till samtalskontakt via din Elevhälsa (hos skolkuratorn) så kan även det vara ett bra första steg att ta.
Om du vill så kan du läsa lite mer om oro och få allmänna råd genom vårdguiden 1177. Jag skickar även med information som du kan läsa.
Lycka till!