Vet aldrig hur man ska komma in i samtalet
Hej bup, jag är en tjej på 14 år- ska fylla 15, och jag hatar mig själv. (Har gjort det i ca 3 år nu tror jag) Jag är alltid i min egen värld och pratar nästan aldrig med mina kompisar fastän vi är tillsammans. När jag kommer på mig själv vet jag aldrig vad jag ska säga eller hur man ska komma in i samtalet. Så nu är jag lixom helt utanför kompisgänget och inprincip hänger bara med dom överallt i skolan. Jag har svårt för alla sorters sociala sammanhang. Jag vet inte vad jag ska säga eller hur man ska agera i olika sammanhang, eftersom jag inte är van vid dem. Så jag håller mig undan dem. Att prata med någon/ några och försöka vara normal eller få dem att gilla en eller tycka att man verkar trevlig är det svåraste jag vet. Jag skapar bara stela situationer hela tiden. Sedan när jag väl pratar med någon stammar jag och mumlar eller pratar otydligt. Pratar jag inför flera och alla lyssnar blir jag jättenervös och röd i ansiktet. Jag vill bara springa och gömma mig i ett hörn och gråta. Kanske för att jag är så ovan...? Dessutom hatar jag mitt utseende och tror att alla tycker att jag är jätteful. Alltså ser jag mig själv som en ful, tråkig, och konstig människa. Därmed har jag en väldigt dålig självkänsla vilket gör att jag inte heller vågar ta indikativ till att medverka i olika sociala sammanhang. Dessutom vet jag inte riktigt vem jag är till personlighet utöver tråkig och konstig. Hur ska man hitta sig själv utan att agera i olika sociala situationer? För till stor del bygger ju andra även bilden av sig själv. Hur kan man göra för att bli bättre på att hantera olika situationer och att sluta hata mig själv för att jag är så dålig på det??... :/
/ lilla jag

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Den är på sätt och vis enkel att besvara. Ett enkelt svar skulle vara att du ska utmana dig själv. Gå emot dina instinkter och ge dig in i samtal och ta risken att säga vad du tänker och tycker utan så mycket funderande på rätt eller bra svar. Försök prata högt och tydligt så att alla hör dig. Försök ha fokus på de andra -inte dig själv.
Det här kan du öva på i olika sammanhang på olika sätt och ju mer du gör det desto enklare blir det och du kommer långsamt också ändra uppfattning om dig själv. Genom att göra detta kan du förändra din dåliga självbild. Du får nu bekräftat att andra lyssnar på dig och tycker du är en rolig och intressant person att prata med vilket du också börjar tycka själv. Men här en artikel som tänker annorlunda.
Men det är inte så lätt som det låter. Du skriver att du hatar dig själv, att du ser dig själv som ful, konstig och tråkig människa och om man ser på sig själv på det viset är det inte konstigt att det är svårt att ta plats i olika sociala sammanhang.
Men du har rätt. Det är nog ganska mycket en vanesak och du har liksom inte fått in den vanan att yttra dig, göra dig hörd. prata högt och då blir det också lätt att man också undrar själv vem man är.
Man blir någon i ett socialt sammanhang. Man blir någon när man utbyter tankar och känslor med andra. Att de andra lyssnar och bekräftar de egna tankarna, åsikterna och så vidare blir en slags bekräftelse att man är på rätt spår och stärker ens självkänsla.
Så jag tycker du beskriver din situation väldigt bra. Jag tycker det låter som du egentligen förstår hur det komplicerade samspelet med andra påverkar din självbild och du förstår att du kan ändra på detta genom att bli mindre rädd och ge dig in i samtalen runtomkring dig. Jag tycker du ska ska försöka. Du är ju med, fast ganska tyst. Försök ge dig in i samtalen ibland. Kanske lättare med en person till att börja med, än det snabba samtalet som brukar ske i grupper?
Jag tror du kan få mycket hjälp genom att ta kontakt med en ungdomsmottagning och genom samtal, dels komma underfund med varför du hatar dig själv, dels få stöd och hjälp att våga ta mer plats. Det är ingen naturlag att du ska fortsätta hata dig själv.
Har du någon att prata med om detta? Kan du prata med dina föräldrar eller någon annan? När skolan börjar igen kanske du kan ta kontakt med din skolkurator och få hjälp att prata om denna väldigt viktiga fråga för dig.
Men jag hoppas du vågar och kan ta kontakt med en ungdomsmottagning och få hjälp genom samtal. I sådana samtal möter man ibland sina rädslor av olika slag. Och att kunna prata om dem med någon som inte hör till ens vanliga liv kan vara en lättnad och göra intressanta och hjälpande samtal möjligt.
Lycka till!