Ganska säker på att jag har ätstörningar
Hej
Ganska säker på att jag har ätstörningar men inte dem som är vanligast (BED) och det får mig att känna mig förvirrad och ensam. Men framför allt är jag rädd för att min familj inte kommer förstå. Min mamma är ganska insatt i olika hälsofrågor men om hon för reda på att jag har ätstörningar, oavsett vilken, så kommer hon bara slänga in hennes egna idéer av vad det är. Det får mig inte att må bättre och jag vågar inte rätta henne. De har redan massa idéer av mig och hur jag tänker, vilket får mig att må dåligt, och som inte stämmer och jag orkar inte med att de ska förstöra min sjukdom också. Kommer tappa motivationen till att skaffa hjälp då.. Det får mig att tvivla på mig själv. Kanske jag bara är lat och det är därför jag beter mig som jag gör.
Vilket är det bästa sättet att berätta för familjen?
En förvirrad tonåring

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det verkar jättejobbigt att din familj och särskilt din mamma har en massa idéer om dig och det är ju alltid fel. Ingen annan än du kan veta hur just du mår. Även om man är insatt i hälsofrågor kan man inte förstå andra människors liv utan att få reda på hur det ligger till.
Din familj behöver få höra din berättelse för att kunna hjälpa dig och utan att du skriver så mycket om din ätstörning tycker jag det är tydligt att du behöver hjälp. Det är viktigt med snabb hjälp för att vända utvecklingen och det bästa är om du får med din familj på tåget.
Du har ju också själv kommit fram till att du behöver berätta för familjen och vill ha tips på det bästa sättet.
Jag tycker du ska välja ett tillfälle när det är lugn och ro hemma och prata med den eller dem du känner att du litar mest på. Jag tycker du till exempel ska börja med att säga: "nu ska jag berätta något som det är viktigt att ni lyssnar noga på och jag vill inte att ni kommer med era egna idéer om hur jag mår."
Förhoppningsvis tar de till sig vad du säger och kommer vara ett stöd för dig i att ta emot hjälp.
Jag tror inte du är lat. I stället kanske det finns två sidor i dig, en som vill ha hjälp och en som är jätterädd för förändringar och för att ta emot stöd.
Du/dina föräldrar kan vända er till BUP eller till Ungdomsmottagningen där du bor.
Shedo ger stöd till personer som lider av ätstörningar. De har också en färdighetslista som kan vara till hjälp när man har jobbiga känslor.
Du kan även vända dig till Ätstörningszonen. Där finns bland annat ett enkelt test som du kan göra för att ta reda på om du har en ätstörning.
Ta mod till dig och prata med din familj!