Har tvångstankar om sex med min lillebror
Hej!
Jag har ett problem som får mig att må dåligt och tvivla jättemycket på mig själv. Jag är rädd för att jag ska känna någon form av attraktion eller bli upphetsad av personer man inte ska bli det av, som tex barn och familjemedlemmar. Rädslan får mig att ständigt gå runt och analysera och fundera på om jag vill ha sex med en viss person eller inte och tänker flera scenarion av det för att se om det känns som något jag vill eller inte. Rädslan började för ca 2 år sedan då det kändes som att jag blev kåt av mina syskon och sedan djur och barn osv. Jag och mamma kom fram till att det inte var verklighet och att det kunde vara en del av mitt tvång som jag har. Så varje gång jag kände något eller tänkte något som jag inte ville tänka på eller känna, tänkte jag hela tiden att det var mitt tvång och då gick det över. Jag har under de här åren varit helt säker på att jag inte vill ha sex med familjemedlemmar, barn eller djur och kommit fram till att det inte stämmer överens med min personlighet. Så det har kännts jättebra angående detta i typ två år nu, men nu har det börjat igen och den här gången känns det inte längre som mitt tvång eller som förut
Min största rädsla just nu är att jag skulle vilja ha sex med min lillebror. Jag tänker på det hela tiden och det började för ungefär en vecka sen. Ibland när jag tänker dem här sakerna och funderar så känns det som att jag faktiskt vill. Inte bara att jag är rädd för att jag vill utan att jag faktiskt vill. Jag kan liksom bli varm i kroppen som man kan bli när man vill något eller älskar någon och det känns typ rätt och fel på samma gång och som att jag vill. Ibland kan jag typ till och med framkalla känslan ”jag vill” och liksom se tankarna ur ett sådant perspektiv och få den känslan när jag grubblar och analyserar, men ibland känns det också utan att jag har tvingat fram det och som att jag faktiskt vill. När jag mår bra och är glad känns det verkligen helt omöjligt att jag skulle vilja men hur kan det då kännas som att jag vill ibland ändå? Har aldrig velat ha sex med honom och det är inte alls så att jag fantiserar om honom i sexuellt syfte utan känslan av att jag vill kommer utan att jag vill. Jag får fortfarande tvångstankar, alltså att en tanke bara kommer helt plötsligt men nu tänker jag även hela tiden och grubblar, funderar och känner efter och det är det som får mig att tro att detta inte har med mitt tvång att göra. Nu idag till exempel så kändes det som att jag har blivit nästan van att känna ”jag vill” känslor vid såna tankar att när jag såg min lillebror kändes det också som att jag ville. Har verkligen alltid trott att jag inte vill och tror fortfarande att jag inte vill när jag inte är mitt i tankarna, men tänk så vill jag faktiskt och tänk så har jag alltid velat bara det att jag har stött bort tanken med en ”jag vill inte, det är bara mitt tvång” tanke.
Är så rädd att jag faktiskt vill. Är det möjligt att känna att man vill fast man egentligen inte vill? Tror ni att det här har med mitt tvång att göra eller är det verklighet? Vill jag på riktigt ha sex med min bror? Är så osäker på allt nu och vill absolut inte leva ett liv där jag vill ha sex med min bror. Hatar det här och hatar mig själv. Det känns som att jag är en helt annan person som jag inte vill vara. Vill inte att det här ska vara äkta. Hur fungerar det när man känner något som inte är verklighet, om det ens går? Känns som att jag lurar alla runt om kring mig och att jag aldrig kommer att kunna vara tillsammans med någon efter det här för vem vill vara med någon som kanske vill ha sex med sin bror?
O

BUP svarar:
Hej!
Det är modigt av dig att du så öppet skriver om detta svåra tema. Det är tydligt att du upplever en dubbelhet eller kanske flera. Dels känner du en attraktion till personer (familjemedlemmar och speciellt lillebror) som du vet att du inte ska känna och samtidigt vet du inte riktigt om det är en äkta känsla eller bara en tvångstanke.
Det låter komplicerat och det är det säkert. Men det går att skapa lite ordning i dessa motsägelsefulla tankar och känslor.
För det första vill jag betona att alla känslor och tankar är tillåtna. I största allmänhet kan vi människor ha "förbjudna" tankar och fantasier, och känna även "fula" känslor. Tankar och känslor skadar ingen annan människa.
Våra handlingar och vårt beteende är reglerade och vi får definitivt inte göra vad som helst, speciellt om det skadar någon. Du har inte gjort något mot någon, du har inte vidrört din lillebror heller. Det betyder att du inte har gjort något fel.
Men jag förstår att du skriver till oss för att du inte vill riskera att du skulle göra något fel. Och du skriver också föra att du vill förstå dina känslor och sexuella attraktioner.
Du funderar mycket kring om din attraktion till lillebror är en del av det du kallar ditt tvång. Jag tror att frågan är förvirrande. Om du tänker en tanke då är det din tanke. Känner du, då är det din känsla. De finns inom dig. Sedan det är en annan sak hur du kan hantera dina tankar och känslor.
På den punkten tycker jag att du behöver få hjälp.
Det är alldeles utmärkt att du kan tala med din mamma även om det här svåra temat. Jag tycker att det ska ni fortsätta med. Ju öppnare du kan tala om det svåra, desto lättare bli det att hantera. Men det är möjligt att det inte räcker att tala med mamma även om det underlättar.
I så fall har jag flera förslag. Först undrar jag om du har fått en professionell bedömning och diagnosen "tvång" och även behandling för det? Om svaret är ja, är det bäst att gå tillbaka till den vårdgivare som ställt diagnosen och behandlat dig. Där kan du berätta om problemet med dina sexuella tankar, så som du upplever det.
Sedan kan du antingen fortsätta samtalen där eller få hänvisning/remiss till någon annan vårdgivare.
Ett annat alternativ är att du på egen hand vänder dig till ungdomsmottagningen för samtal. Det viktigaste är att du fortsätter att våga vara öppen med dina tankar och känslor och inte skäms. Behandlarna på ungdomsmottagningen vet och är vana vid att ungdomarna kan ha även "konstiga" tankar, känslor och fantasier.
Du kan även gå in på RFSU på nätet där man kan chatta anonymt eller få telefonrådgivning om man upplever sin sexualitet på något sätt problematiskt.