Orkar inte med att bo hemma
Hej jag är en tjej på 13 år och jag mår verkligen inte bra jag tar itu med mina problem på sätt som kanske inte e så bra då jag skär mej, jag röker o dricker i smyg, försöker äta så lite jag kan, jag går inte till skolan pga ångesten, jag har grova mordtankar osv.
Jag har ångest varje dag jag kan inte minnas sist det gått en hel dag utan att jag har fått ångest. Jag har ingen att prata med min enda vän som jag träffar väldigt få gånger om året verkar inte ens bry sig när jag berättar saker då hon bara börjar babbla om sej själv. Sen min mamma funkar inte att prata med har alldrig kunnat och kommer alldrig kunna och en pappa har jag inte eftersom han inte är en pappa i mina ögon då han misshandlat mej sen ja va 3. Jag har ingen...
Jag orkar inte med att bo hemma fick höra att jag kanske kommer hamna på behandlingshem och vill det då jag slipper bo hemma för mamma skiter fullständigt i mej de enda hon gör är att straffa mej så fort j gör de minsta lilla ryker tillexempel internet för mej sen när mina syskon gör versta stora saken lossas hon som inget. Jag är den enda som måse göra saker här hemma. Jag gör inte det då jag känner att hon har ingen rätt att behandla mej såhär och jag kan inte göra nånting längre har inget internet eller så.
Jag skär mej jupare och jupare och planerar att ta självmord ofta o jag känner bara att jag är värdelös och hopplös vill bara dö det är lixom endå ingen som skulle bry sig. Btw blir dessutom mobbad av min egna syster så fort jag gör ntt som inte är "normalt" hoppar hon på mej.
Jag orkar inte med saker längre vill bara ge upp om allt....
Sen jag vill lixom veta om jag har ADHD ADD eller nån diagnos överhuvedtaget då jag har lst lite och det stämmer in på mig med ADHD ADD men min mamma vill verkligen inte att jag ska göra en utredning.
Jag har sån jävla ångest och vill bara dö varje dag... Vet inte vad jag mer ska säga...
Hopplös & värdelös tjej

BUP svarar:
Hej!
Fastän det känns så nu, är du inte hopplös och värdelös som du valt som signatur.
Du säger att du tar itu med dina problem på sätt som inte är så bra, som att du skär dig, äter för litet, röker och dricker. Nej, det ger lätt nya problem. Men många av oss människor gör ändå just så när vi inte hittar något bättre sätt att ta itu med svårigheterna.
Det jag särskilt tänker på i ditt brev är att du inte har någon att tala med. Vänner är viktiga och kanske är du särskilt ensam nu eftersom du stannat hemma från skolan. Men vänner i din ålder kan ännu ha svårt att förstå dina svårigheter.
Du skulle ha hjälp av att tala med någon vuxen med utbildning och erfarenhet av dina problem.
Nu planerar man att du ska bo på behandlingshem ett tag. Där finns säkert bra möjligheter att få tala med någon om det som är svårt. Men även om du själv, som du skriver, vill bo där så kanske du är ledsen över att inte längre bo hemma. Ledsen också över att du känner dig bli annorlunda behandlad än syskonen, över att din syster hoppar på dig och din mamma drar in din internetanvändning. Det låter som att de vill hjälpa dig, men att det ändå kan bli fel.
Du tänker att du kan ha adhd. Det är något du kan ta upp med de vuxna du träffar inom vården. Det är svårt för din mamma att säga något säkert om det. Men det finns flera möjliga orsaker till att ha problem som liknar adhd. Du skriver att du blivit misshandlad hemma under lång tid - det kan vara en sådan orsak.
Försök tänka att allt svårt inte är ditt fel. Försök att ta hjälp av de vuxna du möter som verkar kunna hjälpa dig. Försök tänka: att fast det inte alltid blivit bra har din familj försökt hjälpa dig så bra de kan.
Och du är inte hopplös eller värdelös!