Det jobbigaste är nästan mina föräldrars tystnad
Hej bup.
Jag är en tjej på 14 år och har lite jobbigt hemma. Speciellt med min lillebror. Han brukar låsas att jag slår honom och är taskig mot honom hela tiden. Han är 11 år och det har varit såhär så länge jag kan minnas. Det är verkligen jättejobbigt då mina föräldrar blir arga och besvikna på mig trotts att jag inte gör nått.Dessutom är han jävligt elak mot mig, vilket han alltid varit. Han gör taskiga saker mot mig och säger att jag förtjänar det framför mina föräldrar. Det jobbigaste är nästan mina föräldrars tystnad när de hör hur han beter sig, som att de e på hans sida. Om jag är taskig tillbaka däremot blir de upprörda och skyller ”bråket” på mig. (Han brukar inte skada mig fysiskt men det förekommer om han får sina utbrott. Då får pappa hålla i honom för att han inte ska försöka döda mig. Han brukar fota och filma mig samtidigt som han skrattar och provocerar mig framför kameran och publicerar så att hans vänner kan se de, han säger att jag är äcklig, ful, värdelös, att jag är jättetråkig, förtjänar ditten och datten/ att han förkänar något mer än mig/ att jag inte förkänar saker osv... (för det mesta bakom föräldrarnas rygg) Han är så jävla falsk. Mina föräldrar litar på honom även fast jag försöker säga hur det är. När vi är hela familjen tillsammans är han alltid ”normal” (snäll och gullig men kan fortfarande ljuga om mig eller ifrågasätta varför jag är så tyst trotts att han vet precis.) Mina föräldrar är även arga på mig för att jag ”inte ger min lille bror en chans” och att jag inte gillar honom. Jag vill inte umgås med honom då han alltid får mig att må extremt dåligt. Detta är något som mina föräldrar inte begriper sig på och skyller på mig. De tycker att jag borde vara med och spela spel och sånt. Jag säger hur det är men det jag alltid får höra är ”sluta säga att din lillebror har gjort något nu”- han övertalar dom alltid att jag ljuger hela tiden. ”tråkigt att ni inte bara kan vara vänner” ”kan du inte bara vara lite snäll för en gångs skull?” ”måste du alltid hålla på och reta din lillebror”
han har alltid fått all deras uppmärksamhet. Jag har knappt fått en ensam stund med bara mina föräldrar sedan han föddes. När jag pratar med dom utan honom kommer han alltid och tar över samtalet och riktar deras uppmärksamhet mot honom. Han gör vad som hellst för att få deras uppmärksamhet. På senaste tiden har han även börjat ”göra illa sig” ca 20 ggr om dagen. Varje gång skriker han på hjälp trotts att han inte egentligen är skadad. Han är otroligt manipulativ och har rejäla kontrollbehov. Han får även alltid som han vill. mina föräldrar har uppenbarligen favoriserat honom.
Jag antar att han är den största anledningen till min dåliga självkänsla och att jag bla. inte vågar prata så ofta. Jag är rädd att säga något fel eller konstigt.- han brukar alltid skratta åt mig när jag pratar eller avbryta och försöka få mig se löjlig ut. Han vill alltid se ut att vara en bra kille och han vill att alla ska gilla honom och inte mig) Det känns som att han gör allt för att göra mig illa. Jag vet inte vad jag har gjort honom, jag försöker alltid vara mogen i situationer när han beter sig såhär, men börjar tröttna då det ändå inte ger resultat. Just nu känner jag mig väldigt ensam och värdelös, vilket jag gjort ett jävligt bra tag nu. Jag har inte så många eller nära vänner då jag inte är så rolig att va med. börjar bli rätt så trött på livet nu och känner mig allmänt nedstämd och ensam. Känns som att jag är helt utanför familjen. Något tipps på vad jag kan göra?
/ desperat tjej <3
Desperattjej

BUP svarar:
Hej!
Det är en riktigt jobbig, fast tyvärr inte alls ovanlig, situation hemma hos dig. Jag förstår att det känns kämpigt för dig! Det är ju helt vanligt att syskon hamnar i konkurrens om föräldrarnas uppmärksamhet, förståelse och kärlek.
Och dessvärre är det inte heller sällsynt att föräldrarna inte kan hålla en god balans i relationen till sina barn och tar mer eller mindre part för det ena eller andra  syskonet. Ja, ibland kan förädlarna få "blinda fläckar"och släta över vad det ena barnet gör medan skulden alltid eller oftast läggs på det andra barnet.
Det är hemskt att få skulden utan rättvis upprättelse, man blir ledsen och förtvivlad för mindre.
Det är uppenbart att problemet inte är något som du själv kan lösa. Problemet är familjens problem. Det handlar om familjerelationer och dina föräldrars uppgift är att hantera dessa relationer. Det betyder att ni måste hitta att lösningen tillsammans.
Utifrån det du beskriver verkar det vara på tiden att ni som familj tar hjälp för att göra familjerelationerna bra för alla. Att ta hjälp med konflikthantering i familjen är inget konstigt, det gör många familjer. Jag återkommer till det.
Det framgår av dina rader att dina föräldrar (åtminstone till en viss del) ser att din lillebror också kan ställa till med bråk. Du skriver att din pappa behöver hålla honom ibland för att "han inte ska försöka döda dig".
Även om du inte menar det bokstavligt tyder det på att din lillebror har en ilska som är svårt att hantera. Det måste dina föräldrar se.
Sedan skriver du också om något annat mycket allvarligt. Det är att din lillebror fotar/filmar dig och publicerar det för sina vänner för att göra dig omöjlig eller löjlig för andra. Det är en svår integritetskränkning och kan inte ursäktas på något sätt - oavsett vad du gör. Om en vuxen gör det, kan det faktiskt vara brottsligt. Nu är din lillebror ett barn.
Men om dina föräldrar inte lär honom att det är förbjudet att göra så kan han att få stora problem med det när han blir äldre. Men i nuläget är det också dina föräldrars uppgift att skydda din integritet mot ett sådant beteende.
Nu tillbaka till frågan vad du kan göra. Mitt första förslag är att du försöker tala allvar med dina föräldrar, kanske börja med mamma eller pappa enskilt. Be om en stund när ni i lugn och ro kan tala i enrum. Om det underlättar kan du visa mitt mejl för dem.
Om de inser att det här en ohållbar situation för dig och att din självtillit och självbild tar skada av att det fortsätter, kan ni söka familjesamtal på kommunens familjerådgivning. Ofta hjälper det med några familjesamtal för att hitta nya strategier att hantera konflikterna.
Det är inte skamligt att som förälder få råd och stöd i sin föräldraroll. Självklart kan man söka familjesamtal även privat.
Men om dina föräldrar inte är beredda att söka hjälp tillsammans behöver du ändå få stöd och hjälp. Det är jätteviktigt att du inte är ensam i det här.
Det är mycket viktigt att du inte börjar se dig som värdelös och inte känner dig nedstämd av den dåliga atmosfären i familjen.
Därför rekommenderar jag att du vänder dig till ungdomsmottagningen för samtal. Du är inte den första eller sista ungdom som söker samtalshjälp där för familjeproblem.
Du kan även få stöd och tips via chatt på nätet om du går in på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se