Min pojkvän har nyligen mist sin pappa
Hej! Min pojkvän har nyligen mist sin pappa och börjat må riktigt dåligt efter det. Han har mått ganska dåligt ett bra tag innan detta hände till och från, t ex tyckt att det varit skönt att skada sig själv och tänkt på att ta sitt liv osv. Nu har det blivit värre efter allt som hänt och han skulle behöva prata med någon annan än sina nära, jag har försökt så gott jag kan men känner att jag inte riktigt når fram. Han själv tycker att det är onödigt och slöseri med tid/pengar på att prata med en kurator eller psykolog, medan jag och hans familj tycker att han borde testa. Hur ska jag/vi på bästa sätt övertyga honom om att försöka prata med någon om hans mående?

BUP svarar:
Tack för ditt brev!
Visserligen ser sorg olika ut för olika personer och det finns inget standardiserat sätt att sörja på. Sorg är också en naturlig del av livet och något som vi alla går igenom.
Men i din pojkväns fall verkar det handla om något mycket mer. Din pojkvän mådde ju dåligt redan innan pappan dog och det är allvarligt det du skriver, att han självskadat sig och haft självmordsplaner. Det handlar också om hur och varför pappan dog vilket du inte skriver om. Var det en långdragen sjukdom innan, kom det plötsligt och oväntat, tog han livet av sig?
Hur som helst har du helt rätt i att han behöver hjälp av andra än sina nära. Det är inte slöseri med tid/pengar att prata med en kurator eller psykolog. Ni har alla ansträngt er för att få honom att prata med någon utomstående.
Jag har inget annat tips än att ni fortsätter att lyfta fram att hans självdestruktiva beteende måste få ett slut och att ni fortsätter tala om för honom att han behöver hjälp samt att ge honom hopp om att han på sikt kan må bra.
Du tar ett väldigt stort ansvar för din pojkvän och jag förstår att det är tungt för dig. Jag tror att du behöver avlastning för att orka stå ut.
Finns det någon annan som du kan prata med, en vän, en kurator?
Du/ni kan vända er till ungdomsmottagningen där ni bor.
Även på Självmordslinjen kan både du och din pojkvän få stöd och hjälp.
Jag hoppas verkligen att din pojkvän får professionell hjälp så att du själv får minska all din oro!