I somras blev jag sexuellt utnyttjad 3 ggr
Hej, jag är en tjej på 15 år och i somras blev jag sexuellt utnyttjad 3 ggr . Jag var på ett seglar läger och allt kändes jättebra, under en kväll ville en kille att jag skulle sova inne hos honom vilket jag gjorde (tänkte aldrig då att något skulle hända ). Under natten vaknar jag av att han tar på mina bröst och påväg ner till mitt underliv, jag försöker visa med min kropp att jag inte vill men då tar han bara i ännu mer och använder strypgrepp. Han pullade mig i kanske 20 min och tvingade mig att runka av honom tills han kom. Senare på återträffar har de hänt igen, de går inte att prata med honom om de då blir han bara arg. Jag vågar inte sova i samma rum med honom längre vilket är ganska svårt eftersom vi måste träffas på återträffar där man sover tillsammans . Tacksam för hjälp, har ingen att prata med om detta.
Tja

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Bra att du skriver till oss och vill ha någon att prata med om det du varit med om. Dessutom behöver du stöd och hjälp så detta inte händer igen på någon återträff. Hur ska du göra när det igen blir dags för återträff?
Det finns många saker att prata om när du blivit utsatt för sexuella övergrepp. Du verkar klar över vad som hänt - att du varit utsatt för hot och våld när en kille utsatt dig för upprepade sexuella övergrepp.
Ibland eller kanske ofta kan tjejer/kvinnor ändå få tankar om det till del är deras fel eller om de skulle gjort annorlunda och liknade frågor. Jag tror du kan ha sådana frågor och det är bra att prata om dem. Hur du än tänker kring detta friar det aldrig honom för det våld han utövat och att han gör sexuella handlingar mot dig utan ditt samtycke.
Det är alltid ett brott och ditt sätt att agera som du beskriver är en vanlig reaktion -att du blir stel och säger med din kropp att du inte vill. Det verkar som han förstår det och då utövar mer våld.
En sak att prata om är naturligtvis om du ska polisanmäla honom eller inte. En annan viktig sak är hur detta som hänt påverkat dig. Har du blivit mer rädd och osäker? Tänker du på det som hänt ofta fast du kanske inte vill? Människor reagerar olika på sexuella övergrepp, men alla behöver nog någon att prata med - vilket du vill.
Nu vet jag inte hur dina hemförhållanden är, men visst vore det bra om du kunde berätta för dina föräldrar och de kunde både stötta dig och hjälpa dig få den hjälp du nu behöver.
Men sex och sexuella övergrepp brukar vara svårt att prata om med sina föräldrar. Sexuella övergrepp som det du beskriver är att du blivit utsatt för ett allvarligt brott ungefär som skulle du blivit misshandlad av någon och det skulle du väl berättat om?
Om du skulle vilja ha deras hjälp så behöver du ju inte prata om detaljer utan bara få deras hjälp att komma till någon och prata om det som skett?
Då skulle ni kunna ta kontakt med BUP där du bor eller en ungdomsmottagning.
En ungdomsmottagning kan du ta kontakt med även om du inte berättat för dina föräldrar och det tycker jag du ska göra. Du kan läsa mer om sexuella övergrepp både på deras hemsida och på vårdguiden.
Och - detta är viktigt! Låt aldrig denna kille få makt över dig igen! Du kanske tror att du kan få upprättelse genom att prata med honom? Eller du kanske tror du kan få honom att ändra sig? Många kvinnor har tänkt och tänker så.
Men var försiktig - män som använder våld och hot tenderar att göra så igen och igen. Det är deras sätt att få makt över andra och ditt "Nej" kanske bara triggar honom till våld.
Så håll dig ifrån honom och ta kontakt med en ungdomsmottagning!
Stå på dig!