Min bror har anorexi
Hej! Jag är en tjej på 13 år som har en bror som mår väldigt dåligt! Han har depression, anorexi, självskadebeteende och ännu mer! Jag tycker det är jätte jobbigt att se hans ärr på armar och ben och se när han svälter sig själv! Detta har gjort att jag mår ganska så dåligt själv! Jag vet att det inte är mitt fel att han mår så pass dåligt som han gör men ibland känns det som det är mitt ansvar att han ska må bra!
Gunhild.se

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår att det är jättejobbigt att se din brors svårigheter. Att se det och vilja hjälpa men inte kunna, är något väldigt svårt. Kanske är det också just därför som du får skuldkänslor fastän du vet att det inte är ditt fel. Du vill kunna hjälpa, men kan inte.  Den känslan av maktlöshet känner säkert också era föräldrar.
Men andra kan hjälpa. Vuxna, som har utbildning och erfarenhet av detta. Har din bror kontakt med vården? Har de lyckats hjälpa honom något? Ibland tar det tid att hjälpa.
Om han inte har kontakt med vården ska naturligtvis era föräldrar söka sådan hjälp.
Men om han har kontakt med vården kan du som syster till honom be om samtal där för att få möjlighet att tala om hur svårt det här är för dig. Hur hjälplös du känner dig och att det känns som det är ditt fel fastän du "vet" att det inte är så. Sådana samtal kan vara en hjälp för dig. Och om de inte har möjlighet att fortsätta samtalen med dig kan de rekommendera vart du då kan vända dig.
Till exempel till ungdomsmottagningen i din kommun.
Det är förstås viktigt att du också talar med dina föräldrar så att de vet hur du mår och förhoppningsvis kan ge dig stöd. Ibland kan det vara så svårt för föräldrar när ett barn mår så här dåligt, som din bror gör, att syskon kan känna det litet som att de glöms bort och "inte syns". Om det känns så för dig kan du tala med dem om det.
Fastän det inte står i din makt att bota din bror från anorexin, depressionen och självskadebeteendet, så finns det ändå mycket du kan göra och säkert redan gör utan att du tänkt på det. Att du finns där hemma, att du bryr dig om honom, att han är viktig för dig, att du önskar du kunde hjälpa honom, betyder säkert mycket mer för honom än du vet om.
Du kan vara en syster som betyder mycket för honom och det är inte så lite.
Men vården av honom är de vuxnas ansvar.