Tror jag har psykossjukdom
hej, jag tror jag har psykossjukdom eller schizofreni. vad händer när jag kommer till bup och ber om hjälp? hur ofta måste man som minimum hallucinera för att det ska klassas som diagnos? kan man få diagnosen när man är 15 år?
mitt drömjobb är advokat och liknande. om det visar sig att jag är schizofren, betyder det att jag inte kan få det jobbet?
tack
j-cat

BUP svarar:
Hej j-cat och tack för ditt brev!
Du undrar vad som händer  när du kommer till BUP. Jag tolkar det som att du/din familj redan vänt er till BUP och det är väldigt bra.
För det är viktigt att man tidigt söker hjälp om man misstänker att man har symptom som kan tolkas som en psykossjukdom! Det är viktigt att bryta symptomen så fort som möjligt, eftersom det minskar risken för problem i framtiden.
Psykos innebär att man tappar kontakten med verkligheten och att man inte känner igen sig själv. Och det är ju självklart att det är skrämmande.
Jag vill samtidigt betona att det kan finnas andra orsaker än psykos, som ger liknande symptom. Du skriver att du har hallucinationer. Hallucinationer handlar om att man till exempel hör röster, som dikterar vad man ska göra.
Jag vet inte hur dina hallucinationer är, eller om det ens handlar om hallucinationer och skickar med information om psykos och vad som händer på BUP, så kan du läsa mer.
Du kan också läsa mer på Vårdguiden. Man kan inte sätta minigräns för mängden hallucinationer. Man kan inte heller sätta en åldersgräns för psykos, även om det är vanligare att man är äldre än du.
Så till dina frågor om framtiden. Man kan drabbas av psykos en enstaka gång och det behöver inte betyda att man nånsin drabbas igen.
Även de som drabbas vid flera tillfällen kan leva ett gott liv. De flesta kan faktiskt leva ett bra liv, antingen som helt friska eller med fortsatt stöd och hjälp.
Så fortsätt att planera för ditt drömyrke!