Ytterligare en dag av bråk mellan min bror och mamma
Jag vet inte vad jag ska till mig längre. Jag bryr mig inte längre. Om jag mår dåligt, om jag mår bra! Allt är bara värdelöst!
På senaste tiden har allt bara känns hopplöst, mina självmordstankar har aldrig varit intensivare. Jag vet inte vad jag ska tro längre, vill jag försvinna eller vill jag bara bli osynlig?
Skolan börjar närma sig och jag får bara mer ångest, jag blir inte mobbad men min enda vän skämtar bara om mitt mående.
Ibland känns det bara hopplöst att öppna ögonen och ta sig upp en ytterligare dag. En ytterligare dag av alla bråk mellan min bror och mamma. En ytterligare dag av ångesten som jagar mig. En ytterligare dag!
Jag har mått dåligt i år, men jag har aldrig mått dåligare än vad jag gör nu. Känns som jag kommer tappa livslusten då jag börjar skolan igen och stressen tar över den sista delen av hjärnan!
Levi

BUP svarar:
Hej!
Ytterligare en dag av alla bråk mellan min bror och min mamma skriver du. Är det en anledning till din ångest? Att vara i ett hem med ständiga konflikter är svårt och påverkar en mycket. Det är hela tiden stressande. Man kan också känna sig ensam och osedd. Bråken med din bror kanske tar så mycket kraft av din mamma att hon inte hinner ge dig den uppmärksamhet och det stöd som du behöver?
Är det kanske också något med skolan som får dig att må dåligt? Det kan vara svårt att orka med kraven i skolan när man känner sig som du gör nu.
Jag tycker du ska tala med någon om hur du mår. Om du tänker på självmord så ska du berätta det för din mamma. Hon kan kontakta BUP, där du får tala med någon och där din mamma kan få stöd med hur hon ska göra för att hjälpa dig må bättre. Du ska inte gå med sådana tankar själv!
Om det absolut inte är möjligt för dig att tala med din mamma, kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.
Du kan också ringa till BRIS där du kan vara anonym om du vill.
Och när skolan börjar kan du tala med skolkurator.
När det är bråkigt hemma brukar socialtjänsten kunna ge hjälp och stöd och göra så att det blir bättre.
Gör något av detta. Så här ska det inte behöva vara längre.