Känner att jag måste skära mig igen
Hej!
för kanske 2 år ungefär skärde jag mig under en sommar... jag vet inte varför jag gjorde det. Nu har det kommit tillbaka under denna sommar. Och lika nu, vet jag inte varför. Jag bara känner att jag måste. Jag tänker på det hhela tiden men det går inte alltid till det att jag väl gör det. Men några gånger har det hänt nu. Ingen vet förutom min kille. Och han blir arg och ledsen när har ser det på mig. Jag vill inte att han ska se och att det ska förstöra mellan oss pga de. Men jag kan inte sluta ha domhär tankarna och jag vill inte sluta ta dom. Vad ska jag göra åt detta?

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver vad du inte förstår -  varför du har de här tankarna och varför du skär dig. Du kan liksom inte koppla det till något annat i ditt liv just nu, fast det kanske finns en sådan koppling som du inte har upptäckt.
Ibland har vi känslor som vi inte förstår oss på. Då kan det hjälpa att prata med någon man litar på om hur det kan hänga ihop. Du säger att det är bara din kille som känner till det. Och han blir arg och ledsen när det händer. Jag tror att du skulle ha hjälp av att prata med någon utomstående, kanske skolkuratorn eller någon på en ungdomsmottagning?
Du har heller inte berättat för dina föräldrar. Vad är det som hindrar dig? Är du orolig för hur de skulle reagera? Kanske kan de hjälpa dig att få kontakt med någon mottagning? Att förstå varför man handlar som man gör är viktigt. Det är också viktigt att du hittar sätt att hindra dig själv från att skada dig när tankarna blir för starka.
Du beskriver att det finns två viljor inom dig: en som vill skära och en som vill låta bli. Det blir som en kamp inom dig.
Har du prövat att berätta för någon när den där känslan blir så stark? Eller har du prövat att skriva ner dina känslor för att sätta ord på hur det känns? Eller har du prövat att lyssna på någon musik som gör dig glad för att avleda tankarna?
Du behöver hitta sätt att stoppa dig själv. Och du har ju verkligen viljan att göra det.
Så du behöver två saker: dels ha samtal med någon för att öka förståelsen för vad som händer inom dig. Dessutom behöver du sätt att stoppa dig själv när känslan blir så stark.
Lycka till!