Min syster skär sig hela tiden
Min syster skär sig typ hela tiden!Hon skär sig i armarna, på magen och på fötterna. Jag vet inte vad jag ska göra för ingen bryr sig eller gör något åt det. Jag har stöttat henne så gott jag kan, sagt att jag inte vill att hon gör så och försöker prata om hennes känslor. Hon säger att hon mår bra av det och att hon inte kan sluta. Hon är min tvillingsyster. Förut gjorde vi så mycket ihop, men nu ligger hon bara i sängen och struntar i allt. Vad ska jag göra? Hon vill inte när jag säger att hon borde prata med någon om det. Fast mamma och pappa vet så struntar dom i det totalt. Hon såger att hon har självmordstankar och jag försöker lugna henne med att säga att jag också har det ibland. Jag vet att hon behöver hjälp, men jag vet inte hur jag kan göra så att hon kan få det.
Tacksam för svar!
Den oroliga

BUP svarar:
Hej!
Din tvillingsyster mår jättedåligt, men hon har ändå tur att ha dig som står bredvid och stöttar och tröstar. Du är säkert en av världens bästa syskon, hon känner säkert så. Fast det samtidigt måste vara rätt så svårt för dig med! Ni har gjort mycket ihop tidigare och du saknar säkert din "gamla" syster. Dessutom brukar det vara en speciell relation mellan tvillingar som kan göra att du känner extra mycket med och för henne.
Men du känner antagligen en maktlöshet. Du är beredd att ta på dig ett stort ansvar som egentligen dina föräldrar skulle ta. Här kommer vi till en springande punkt. Du säger att era föräldrar vet om ditt systers tillstånd men de bryr sig inte. I så fall är det en allvarlig brist i föräldraskapet, någonting som gränsar till omsorgssvikt. Tyvärr finns det föräldrar som inte kan eller vill leva upp till sin föräldraroll. Deras barn behöver ändå hjälp och stöd. Det behöver både du och din syster.
När det gäller din syster så förstår jag hur svårt det är att hjälpa henne när hon själv inte vill ta emot hjälp. Du kan argumentera, försöka motivera, men du kan inte tvinga henne. Så vad kan du då göra?
En sak är säker: du kan inte bära hela ansvaret och själv riskerar du att må dåligt av din egen maktlöshet och av att se hennes lidande.
Det är alltså du också som behöver hjälp och stöd för att kunna fortsätta att stötta henne och samtidigt söka vidare till hjälp för henne.
Om två veckor börjar skolan. Jag tycker att du då direkt ska gå till kuratorn och berätta för henne/honom hur det är med din syster och hur svårt det är för dig att ta på dig en roll som överskrider dina möjligheter att i grunden kunna påverka.
Du "skvallrar" inte på henne, du missbrukar inte hennes förtroende, du söker hjälp för dig själv hur du ska kunna hantera situationen. Med kuratorn kan ni rådgöra vilken väg ni kan välja för att kunna ta tag hennes svåra psykiska tillstånd och självskadebeteende.
Ett annat alternativ är att du vänder dig till ungdomsmottagningen med samma fråga: dels hur de kan stötta dig att du orkar och håller ut och inte mår sämre av det hela; dels vad det är för väg de föreslår att välja för att motivera dina föräldrar/din syster att söka hjälp.
Ditt stöd till din syster kan man inte överskatta. Det är ovärderligt. Det är viktigt att du står bredvid henne. Men man kan inte vara terapeut till sina närstående - inte ens om man är vuxen.
Det kan ha hänt någonting i din systers liv så att hon började skada sig och uppleva en sådan hopplöshet att hon tänker på självmord. Det måste hon berätta om för en utomstående och hon kanske inte vill belasta dig mer.
Det tog jag bara som ett exempel på varför hon behöver professionell hjälp.
Läs lite mer information och tips i de korta artiklar jag bifogar här nedan.