Känner mig bara utanför
Jag vet inte vad jag ska ta mig till. På senare tid har det kännts jobbigare. Det känns som att jag ser på en film när jag är med mina kompisar. Som att jag inte hör allt och får vara med om allt. Jag känner mig bara utanför. Sedan känner jag mig väldigt ensam och tom. Jag vet inte varför jag känner mig ensam för jag har fina människor i mitt liv. Trots det känner jag en otrolig ensamhet och tommhet. Det känns som att tomheten tar bort alla känslor förutom ledsamhet.
Dessutom känner jag mig väldigt obekväm i min egna kropp. Som att jag väger för mycket och ser större ut. Det gör mig väldigt osäker.
Jag har epiepsi och går varje år till läkaren. Där väger de mig och mäter mig. Det börjar bli dags igen och varje år är jag rädd för att jag väger för mycket. Att de ska säga något. Det ger mig ångest. Jag brukar alltid äta mindre och träna mer innan för att få ett lägre resultat på vågen. När det är lite mer än förra året blir jag helt förstörd. Innerst inne vet jag att jag inte väger för mycket men jag kan inte släppa det. Jag känner mig för stor.
Spin

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tror att utanförkänslan du beskriver inte är så ovanlig. Man är där tillsammans med andra men de egna tankarna är någon annanstans. Man får störande tankar som gör att man får svårt att vara riktigt närvarande. Många funderar på vad och hur de ska delta men medan de försöker formulera någon bra tanke har samtalet redan övergått till något annat ämne. Har man dålig självkänsla och lätt känner sig kritisk till egna tankar blir det lätt att man är försiktig och tappar sin spontanitet. Kommer man inte in i samtalet kanske man bara ger upp och då är det lätt att känna sig ensam och tom. Det behöver inte vara så här för dig men kanske känner du igen något?
Om det nu är så - vad kan du göra? Du skriver att din kropp gör dig osäker och det kan finnas många andra saker som kan göra en osäker. Många gånger är det mycket lättare att vara kritisk till sig själv än att vara positiv. Varför är det så?Hur har det blivit så? Man blir liksom uppdelat i en sträng och kritisk sida som talar om hur man ska vara och så har man en annan sida som inte uppfyller kraven och som det klankas på. Det kan bli väldigt plågsamt.
Du tar upp din vikt och läkarbesöken. Vad har din vikt med din epilepsi att göra? Är det läkarbesöken och deras kritiska röster som fått dig att känna dig för stor? Du vet ju innerst inne att du inte väger för mycket.
Du är rädd att de ska tycka du väger för mycket men känner ändå själv vad du själv tycker. Det är som rädslan för deras kritiska röster väger över och överröstar dina egna tankar och känslor om din vikt. Kanske är det något liknande som händer tillsammans med kamrater? Att deras röster tar över fast du egentligen vet vad du själv känner och skulle kunna säga. Så rådet blir: Gör din egen röst hörd eller låt dina egna tankar få en röst. Lycka till!