Alla är emot mig
Hej. Jag är en tjej på 16 år. För lite mer än ett år sen började jag bråka lite med en bästa kompis om en onödig grej. Jag gjorde fel, hon gjorde fel. Men jag bad om ursäkt 100 gånger om, jag gjorde verkligen allt. Men hon struntade i det och tog med alla våra gemensamma vänner i detta och än idag över 1 år senare blir jag mer och mer utfryst av alla mina föredetta bästa vänner. Har inte en ända vän som jag kan luta mig åt längre. Jag försöker förstå vad jag gjort men jag försöker bara vara snäll mot alla alltid. Dessa tjejer manipulerar folk så dem tror att dem e jätte snälla och berättar sedan falska saker jag har gjort vilket gör att jag fått ryktet som falsk och har väldigt svårt att skaffa vänner. Dessutom om jag väl skaffar en vän så ser den på mig väldigt kritiskt och noga på vad jag gör och säger för att om dem ser en minsta lilla fel jag gör så lämnar dem mig med tanke på va detta tjejgäng (mina gamla bästavänner) sagt om mig. Så tänker folk att ”dom hade rätt” Även om jag inte gjort något fel, det räcker med att jag är med en annan person en gång så blir jag lämnad för att det är ett täcken på att jag är falsk, eller att jag är med släkten i några timmar. Medans andra kan kalla varandra det ena och de andra och göra massa hemska saker men de bryr sig ingen om. Det är bara för att jag är jag. Blivit utfryst av dem i skolan så jag inte haft nån o va med, pratar jag med någon så drar dem personen iväg från mig för att se mig ensam. Jag får inte ha vänner för dem. Vi går på samma aktivitet, samma där, de står o viskar, hånskrattar o tittar på mig som står helt själv. Varje gång jag ser dem så reagerar dem så. Min mamma har tatt upp det med deras föreldrar, min danstränare har pratat me dem. Vi har gjort allt, men dem fortsätter. Jag förstår inte vad det är för fel på mig. Jag orkar snart inte mer. Kan inte skaffa nya vänner och har förlorat alla mina vänner /kontakter pga detta gäng. Jag är så ensam. Hjälp vad ska jag göra innan det är för sent...

BUP svarar:
Hej!
Det är verkligen svårt att känna sig och att vara utfryst av sina tidigare vänner. Jag förstår verkligen att du känner dig ensam och att detta tar mycket av kraft av dig.
Du har fått gruppen emot dig fastän de vad jag förstår inte varit inblandade i konflikten från början. I en grupp kan det uppstå sådana här reaktioner. Kanske för att de andra känner sig mer trygga med att de tillhör gruppen när de alla tycker och gör likadant mot dig. Och kanske det finns de som inte alls håller med men som inte vågar göra annat än att vara lojal med gruppen. För annars kanske gruppen vänder sig mot hen också.
Början till detta är som du beskriver det, att konflikten med din vän inte blev löst och att hon då drog in de andra i den för att få stöd och få rätt. Och nu verkar det svårt att bryta det.
Även om det ännu inte lett till någon förändring är det bra att din mamma tagit upp detta med de andras föräldrar och er danstränare.
Men det behövs uppenbarligen göras mer.
Finns det någon som kan tala med dig och din tidigare bästa kompis tillsammans där ni båda kan få hjälp att se er egen del i konflikten och inte bara anklaga varandra? Om ni inte kan bli vänner som förut igen så kan det ändå vara till hjälp att försöka förstå och acceptera varandras känslor bättre. Om din tidigare vän blivit så besviken på dig att hon inte kan eller vill komma över det så kan du sedan inte göra annat än att acceptera det.
Men att hon dragit in andra i konflikten är en annan sak. Detta är ju en sak mellan henne och dig.
Jag tycker att någon ska försöka tala med gruppen mer, helst någon som är neutral och som kan lyssna och bemöta gruppen, inte bara tala om att de inte ska göra så här.
Finns någon i skolan som kan göra detta tro? Kanske skolkurator eller någon lärare?
Och du kan själv få stöd av att tala med skolkurator ensam för att senare kanske tala tillsammans med din tidigare kompis.
Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun och du kan ringa till BRIS.