Törs inte berätta för föräldrarna att jag mår dåligt
hej, behöver alla tips ni kan hur man berättar man är deprimerad för ens förälder för har mått dåligt i flera år nu och har aldrig törs att berätta.
tacksam för svar

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hörde av dig till oss. Så kämpigt du har det som mått dåligt länge. Det måste varit svårt för dig att gå ensam med dessa känslor och tankar så längre. Men det tyder också på att du har en inre styrka.
Du resonerar klokt som vill kunna berätta för dina föräldrar hur du mår. Du är inte alls ensam om att känna att det kan vara svårt. Många hör av sig precis som du och undrar hur man kan göra för att berätta.
Jag undrar om det kan vara så att du känner oro över föräldrarnas reaktioner?
Många gånger går det bättre än man tror. De flesta föräldrar tycker att det är bra att de får veta.
Men ibland kan det finnas andra svårigheter i familjen som kan göra att det känns extra svårt att ta upp det hemma. Hur är det hemma hos dig?
En del tycker att det är enklare att berätta genom att skriva något till föräldrarna, kanske ett sms. Om du vill kan visa det här mejlet som du skickat till oss och vårt svar.
Du kan vara hjälpt av att först få prata eller chatta med en kurator på BRIS. Där finns det vuxna som kan lyssna på dig och ge dig mer råd. Du kan vara anonym om du vill.
När skolan startar så kan du ta hjälp av skolkuratorn att berätta, om du skulle önska det. Skolkuratorn kan hjälpa till med samtal för elever, hjälpa till att prata med föräldrarna eller vägleda en vidare om man behöver.
Ett annat alternativ är att du kan vända dig till ungdomsmottagningen. Där finns behandlare som har vana att hjälpa ungdomar när man inte mår bra.
Det verkar viktigt att du får stöd av någon vuxen som kan hjälpa dig att förstå mer om vad som har påverkat dig så du mår dåligt. Och som kan vara ett stöd för dig på vägen tills du börjar må bättre igen.
Lycka till!