Har aldrig fått någon att prata med
hej, behöver alla alla alla tips om hur man kan berätta att man mår dåligt, har skadat sig själv, självmordstankar och funderingar på om jag har nån diagnos som tex adhd eller autism(det går i släkten och mycket stämmer in på mig av det jag läst men inget mer om det)eller nått till ens föräldrar.
för lång historia kort, har mått dåligt i 4 år och ingen har märkt att jag skärt mig eller så, har även stor familj så är rädd att dom skulle se mig på ett annat sätt eller inte ta mig på allvar, känner mig också svag som att jag inte förtjänar hjälp och att jag bara är en tonåring fast jag vet att det är mycket mer än de.. och känner mig feg för det känns inte som att jag mår tillräckligt dåligt för att få hjälp eller att om ja skulle gå till en psykolog och inte få den hjälp ja behöver eller bli nedvärderad typ.
men har aldrig fått nån och prata med även om jag tillomed va borta från skolan ungefär en termin och en halv så bara pressa dom mig och gå dit utan att riktigt fråga mig om det fanns en anledning? liksom wtf.
är helt enkelt för feg för och säga och mår ju skit men på dagarna kan ja fortfarande ha en ”fasad” ungefär, iallafall framför folk men inte när jag är själv även om jag tänker på och ta livet av mig dagligen och är ganska ”skygg” när jag är runt människor och får mental breakdowns ganska ofta.
skulle egentligen bara fråga hur man på bästa sätt säger till sina föräldrar men mina känslor typ forsa ut,
tacksam för svar <3
:(

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det är en bra fråga men den kanske inte har ett enkelt svar. Antagligen blir det svårare att berätta om man haft en fasad av att må bra under lång tid. Du har ju mått dåligt och skadat dig under 4 år och ingen har märkt något. Och du var borta från skolan och ingen frågade dig -varför. Hur kommer det sig? Är det - som om de inte kan tänka sig att du inte går till skolan av väldigt starka skäl?
Svårt att veta - men att nu berätta blir som en stor förändring och du har dina farhågor. Men jag tänker på något annat också. Tänk, allt du undanhållit och allt de inte känner till om dig. Hur mycket tankar och känslor har inte du som de inte känner till och som du inte kan dela med dem eller någon annan. Det är inte bara elände utan också en slags rikedom de och du går miste om. Att bara säga man "mår bra" ger bara en yta av människan och det är oftare intressantare det som finns därunder - även om det också är smärtsamma känslor och tankar.
Så, om du berättar lite mer för dem vem du är kommer du att fördjupa er relation och du får förhoppningsvis större tillgång till djupet i dina egna tankar och känslor om du inte förnekar dem.
Kanske kan du försöka släppa på din fasad lite i taget? Pröva att säga saker som du inte skulle berättat förut. Du undrar hur du ska göra med dina föräldrar. Om du känner att du är mogen att berätta som det är, utan att hålla en fasad - då är ett enkelt sätt att bara visa ditt brev till oss och vårt svar för dem- Det kan vara en bra utgångspunkt! Om du inte känner dig mogen för det än tror jag du kan få bra tips och hjälp på chattarna Tjejzonen eller Bris.
Lycka till!