Saknar min mamma och min hund
Hej! Jag har skickat en sån här till er tidigare angående att mina 2 närmaste familjemedlemmarna har gått bort och att jag inte hade någon livslust, jag har ingen livlust än heller. Jag har massa sår och ärr på hela min kropp för att jag skär mig men jag vet att min mamma som är en av dom bortgångna inte vill att jag ska göra det men jag vill bara träffa dom. Min hund som också har gått bort har också fått mig att börja skära mig, det kanske låter töntigt att en hund får mig och må så här men han var min bästa vän och jag kommer aldrig mer få träffa honom eller min mamma. Jag känner hur jag bara vill ta mitt liv och träffa dom men det känns fel för resten av min familj och det sorgliga är att jag inte ens kommer ihåg hennes röst. Asså jag vill fortsätta skära mig och typ hänga mig men jag vet att det inte är det mamma vill men jag saknar dom som fan!😭💔
M

BUP svarar:
Hej!
Det är inte töntigt alls att du mår så här efter att din hund gått bort. Att förlora ett älskat djur kan vara lika svårt som att förlora en älskad människa. Din hund var din bästa vän.
Något som kan göra det särskilt svårt när man förlorar ett djur är att andra människor kan ha svårt att riktigt förstå hur det känns, särskilt om de inte själva haft en nära relation till ett djur. De kanske tycker att det bara var en hund. Då är det lätt att man  börjar ifrågasätta sig själv och tycka att man är töntig som är så ledsen.
Men försök att inte göra det. Kom ihåg att de allra flesta som haft djur förstår hur svårt det är att mista det.
Du skrev förra gången att din hund inte bodde med dig sedan din mamma gick bort. Och att du planerade att träffa honom nu men inte hann göra det.
När man förlorar någon man älskar, det gäller både människa och djur, är det vanligt och alldeles normalt att känna skuld fastän det inte finns någon faktisk anledning till det. Det är vanligt att man tänker att om jag bara hade gjort så eller så, så hade det inte hänt. Fastän det i verkligheten inte hade gjort någon skillnad, så kan man tänka så om och om igen.
Om du också tänker så, ska du försöka tänka att din hund säkert hade det bra i sitt nya hem. Och att du inte kunnat gjort något som hade ändrat det som hände.
Det gäller förstås också din mamma. När din hund går bort väcks känslor från din mammas bortgång upp igen. Känslorna för din mamma och för din hund blandas med varandra. Det är naturligt att det blir så.
Men du har, skrev du sist, en god familj omkring dig. Tala med dem om hur du känner. Man blir mindre ensam när man delar sina känslor med någon annan.
Att sörja och att sakna tar tid. Men det kommer inte att göra lika ont hela tiden. Smärtan brukar klinga av efter hand och kan komma åter ibland. Saknaden efter din mamma och din hund kan alltid finnas kvar hos dig, men utan att det gör så ont som nu.
Och kom ihåg att saknaden finns därför att du har älskat och blivit älskad. Även om det kan kännas som du glömmer finns kärleken kvar inom dig.
Det skulle kunna vara bra för dig att mer få tala med någon om dina känslor efter din mammas och din hunds död. Kanske med skolkurator eller på ungdomsmottagningen.
Men tala också med din familj.