Har Asperger och grov ångest
hej! Jag är 13 år.
jag har diagnosen asperger. Jag känner verkligen att jag inte passar in. Minsta lilla grej som förändras av vad jag har planerat får mig att få grov ångest och kan sitta och gråta i timmar.
Jag hatar också och umgås med folk, allt det där med ögonkontakt och att vara trevlig är så jobbigt. Enligt mig är jag trevligt men enligt alla andra så är jag otrevlig.
Det här har blivit ett stort problem nu, för jag har börjat röka på kvällarna för att må bättre. Och försöker få tåg på alkohol men har inte lyckats än. Gör det för att min ångest ska försvinna. Har även haft en del självmordstankar.
Ser ingen anledning för mig att leva och undrar om jag borde söka hjälp.
Alice

BUP svarar:
Hej Alice!
Vilken klok tanke av dig att skriva till oss! Och vilken klok tjej du är när du redan nu upptäcker att det är en farlig väg för dig att börja röka eller dricka  alkohol mot din ångest. Du har uppenbarligen en god förmåga att kunna se vad som är farligt för dig. Det är den viktigaste förutsättningen att kunna undvika farorna och riskerna!
Du har Aspergers och det medför vissa svårigheter i livet, det ska man inte förneka. Men det betyder ändå inte att man inte kan leva ett gott liv och vara en lycklig människa. Vägen är kämpigare för att nå dit men det är fullt möjligt. Det vittnar många människor om som har denna funktionsnedsättning men som har uppnått sina mål både i arbetet och i privatlivet. Dit ska du också komma.
Men för det första alltså: nej, du ska inte röka eller hamna i alkoholberoende för att du vill bli av med din ångest. Alla dessa metoder är mycket dåliga i längden. För en kort stund kan de lindra en aktuell ångest men med tiden medför de ännu mera ångest och komplikationer.
Det är klart att du måste få hjälp med din ångest. Med den diagnos du har har du en ökad sårbarhet mot stress. det måste man räkna med. Det du behöver är hjälp och stöd för att kunna hantera situationer när ångesten uppstår och lära dig strategier för det. Du kan också behöva avlastning i skolan och få rätt stöd.
Mitt svar på din fråga på slutet av ditt mejl är att ja, du ska söka mer hjälp. Och huvudsakligen att du ska söka mer hjälp för att du ska leva och bli av med ångesten utan att hamna i beroende av nikotin och alkohol eller något annat farligt.
Hur ska du gå till väga? Min första fråga är om dina föräldrar vet om hur dåligt du  mår av din ångest och att du har självmordstankar? Dina föräldrar måste ju veta att du har detta funktionshinder för de måste ha varit med när man gjorde utredningen och du fick diagnosen.
Alltså det första steget är att du berättar för dem hur mycket du lider just nu och be dem att hjälpa dig med att söka mer hjälp. Det logiska är att ni ringer till den mottagning där utredningen gjordes och ni säger att du har fått problem med ökad ångest och att du har självmordstankar. Om du redan nu har kontakt med en på Habiliteringen kan ni söka stöd även där.
Du har också rätt till att få stöd från kommunen. Har du kontakt där? Om inte ska ni ringa ditt och boka tid hos en så kallad LSS-handläggare. Om du redan har kontakt kan ni också söka utökad stöd till exempel med kontaktperson eller något liknande.
Det finns möjligheter till samtalskontakt och lära dig mer om ångesthantering. Men jag tycker att dina föräldrar ska stötta dig när du säker hjälp. Du kan också chatta eller tala i telefon med någon kunnig person när och om ångesten och dina självmordstankar kommer på dig till exempel på bris.se eller på föreningentilia.se.
Vet du, det finns en hel del böcker skrivna av personer som har Aspergers syndrom. De skriver hur de har kämpat och lyckats i livet,. Om du läser någon av dessa böcker får du stöd, hopp, tröst, tips och nya perspektiv. Sök bara på "att leva med Asperger" på nätet, så hittar du böcker som du kan låna på bibliotek. Du kan få hjälp i sökandet där även av en bibliotekarie om du samlar mod och vågar fråga. De är glada om de kan hjälpa till! Eller ta med dig en vuxen i familjen och ni söker på böckerna tillsammans.
Ge inte upp, följ mina råd. Du kommer att vinna på det!