Det är som att ha betongplattor bärandes på ryggen
Hej bup. Jag har tidigare försökt prata med bris om min ångest. De gick helt okej! Men såklart försvinner inte ångesten av de. Min ångest kan vara för att mina skilda  föräldrar alltid skickar skit på varran och tillbaka. Sen kan det också vara att mina online vänner på Momio lämnat. Även fast det bara är online så är Momio som mitt andra liv. Skulle kunna ta en lååång paus ifrån momio men de finns vänner ja älskar. Och en kille där som ja verkligen gillar, vill jag inte lämna även fast jag har han på kik. Men att ha ångest är så tungt. Det är som att ha betongplattor bärandes på ryggen vart jag än går. Hjälp skulle verkligen uppskattas!!!
11-årig tjej

BUP svarar:
Hej!
Din beskrivning av att ha ångest är verkligen så stark: som att ha.betongplattor på ryggen.
Man kanske kan säga att du bär dina föräldrars konflikter på ryggen. Att ha föräldrar som kastar  skit på varandra är väldigt plågsamt. Du kan lätt hamna mitt emellan, inte vilja höra allt negativt om den ena eller den andra. Kunna ha en egen relation till båda. Slippa bli indragen i deras  konflikter.
Är det något som du kan ta upp med dem? Att du vill slippa vara en del av deras skilsmässa. Vet dom hur plågad du blir det?
Det andra du tar upp är dina vänner på Momio. Att du saknar de som lämnat. Du säger att Momio är ditt andra liv. Har du några andra vänner utanför? Det kanske inte kan ersätta men ändå vara viktigt. För att ha vänner att prata med är  verkligen en viktig kanal! Både online och på andra sätt.
Du tänker att dessa saker kan bidra till din ångest.
Men hur ska du - förutom att förstå - hantera ångesten när det kommer?. Har du hittat några  bra strategier? Finns det någon du kan prata med, som bara kan lyssna? Eller har du någon musik du gillar som du mår bra av eller har du prövat att röra på dig lite intensivt?
Du får pröva dig fram, se vad som hjälper. Att försöka bryta ångesten  genom att göra något annat brukar hjälpa. När skolan börjar igen kanske du kan tänka dig att gå till skolkuratorn och se om hen kan hjälpa dig med lite stöd? De brukar vara vana vid att elever har bekymmer som liknar dina.