Varför är jag så arg?
Hej, jag är en 17 årig tjej som är arg och irriterad jämt. Minsta lilla ljud eller om nån skrattar eller säger något får mig att vilja strypa personen. Jag kan hålla tankarna i huvudet när jag är bland folk men min familj får ta ut mycket av min ilska. Jag känner att det har blivigt mycket värre dom senaste månaderna. Jag har extrem ångest för att jag är så arg och irriterad, jag missar ju allt roligt med min familj och dom är väldigt trötta på mig. Mamma blir alltid nedstämd när hon ser mig och pappa har sagt att det ska bli skönt när jag flyttar hemifrån. Det brukade inte va så här, vi brukade umgås och ha kul men mitt humör har förstört allt. Det känns också som att allt jag gör blir fel och jag kan inte släppa saker som har hänt. Jag skulle inte säga att jag har ett hemskt liv, det har varit väldigt lugnt men det har hänt en del saker som jag bara inte kan släppa. Till ex när min mormor dog, när min get dog eller när alla mina getter blev döds sjuka. Så fort jag pratar om det med mina föräldrar så har dom alltid en anledning till att inte lyssna. Mamma sa en gång att det säkert bara är hormoner som orsakar mitt humör och de kanske det är. Ibland behöver inte äns nån irritera mig för att jag ska bli arg, jag gör bara upp en situation i mitt huvud och svär jätte mycket i mina tankar.
Vad är der för fel på mig? Varför är jag arg hela tiden!?
Jadu

BUP svarar:
Hej!
Du säger att det blivit värre de senaste månaderna. Var det då din mormor och din get, som jag förstår du också var mycket fäst, vid dog? När man är med om att förlora någon som betyder mycket för en är det inte ovanligt att reagera som du gör nu. Och när man förlorar flera inom samma tid är det ännu svårare. Man kan då få hjälp av att tala med någon om vad man känner.
Att du är mest arg hemma och inte utanför hemmet är något som egentligen är bra och för du är mest trygg hemma. Det blir jobbigt hemma som du beskriver men det är ändå bättre än att det blir så när du är i andra sammanhang.
Om du länge känt dig lättirriterad och lättstörd fastän det blivit värre under sista tiden kan det också finnas andra orsaker till det.
Jag tycker du ska vända dig till någon att tala med som till ungdomsmottagningen i din kommun eller till skolkuratorn när skolan börjar igen.