Känns som jag är den enda som har social ångest
Hej
Jag börjar nian nu i höst och jag har en klump i magen konstant, och anledningen till det är för att vi kommer ha nationella prov. Jag har alltid varit en blyg tjej så tanken av att man ska sitta i ett rum med 3-4 andra och prata enskilt ger mig ångest. Det är inte så att jag har prestationsångest utan de är mest att jag kan hamna med vem som helst, det värsta skulle vara ifall jag hamnade med nån från klassen som jag inte alls känner mig bekväm med. Och att jag sedan misslyckas med proven bara för att jag har social fobi.
Det är samma ifall man ska ha muntlig redovisning, jag kan ha ångest i flera veckor innan och när dagen väl är kommen så har jag ont i magen och kan knappt få fram ord.
Är jag den enda som känner såhär? För det känns verkligen som det.
Blyga tjejen

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hörde av dig till oss med din viktiga fråga. Du är tvärtom långt ifrån ensam om att lida av oro och ångestkänslor i sociala situationer. Det är mycket vanligare än man kan tro.
Det är vanligt att man skäms lite och vill helst inte visa att man känner så här. Så många kanske drar sig för att prata öppet om att man känner som man gör, och då kan man lätt tro att man själv är ensam om att känna oro inför att prata eller redovisa.
Precis som du nämner är det mycket vanligt att känna ett obehag från magen när oron kommer. Man kan också känna sig darrig, torr i munnen, hjärtat slår fort. Det är inte farligt att känna så, men det kan vara jobbigt.
En vanlig reaktion är att man helst vill undvika alla jobbiga situationer, men då kan oron ofta bli värre. Är det något du kan känna igen dig i? Om det känns så då är det ofta bra att ta lite hjälp för det här.
Skolkuratorn brukar kunna stötta elever i skolan som har den här formen av oro och de vet att den är vanlig bland många elever. Fundera gärna över om du skulle vilja gå och prata med skolkuratorn när skolan öppnar igen? Det hade säkert kunnat göra det lite lättare för dig i skolan. Skolkuratorn brukar kunna ge olika tips så det känns lättare att hantera situationer när oron kommer.
Via nätet så kan du få stöd kring det här genom Tjejzonen. De ger stöd via mejl och chatt.
Om du känner att du skulle vilja gå och prata med någon annan, utanför skolan så kan du också söka en samtalskontakt vid ungdomsmottagningen. Där finns behandlare som kan hjälpa till när man kämpar med oro.
På en del vårdcentraler finns det även behandlare som hjälper barn- och ungdomar med denna typ av oro.
Många gånger kan man vara hjälpt av en kortare samtalskontakt. Ibland kan man behöva få gå mer regelbundet under en period, och få mer tid på sig att övervinna oron. Det brukar kunna vara till stor hjälp.
Läs gärna den information som jag skickar med.
Lycka till!