Blir stressad för precis allt
Hej!
Jag har under en lång tid haft väldigt mycket problem med min stress då jag är stressad för precis alt, jag kan till exempel bli rädd och stressad för att jag ska glömma bort saker och ting eller så kan jag bli stressad för att jag inte kommer hinna i tid till nånting men det finns även mycket mer. Jag är stressad för de mesta i min vardag vilket gör min vardag väldig jobbig. Min telefon är oftast full med massa alarm där det står vad jag inte ska glömma bort o göra, och visst ibland funkar det men det kan också bli så mycket att det blir rörigt. Men på senaste tid så har jag även börjat få mycket med ångest. Jag kan helt plötsligt i vissa situationer börja gråta och bli rädd för saker som inte ens är viktiga och jag får väldigt svårt att sova på kvällarna. Jag skulle helst bara vilja få ut all oro, stress och ångest då jag känner hur jag bara får en klump i magen och får svårare att andas. Jag kan liksom inte sluta tänka på de, och det finns ingenting jag kan göra för att sluta tänka på de. Självklart kan jag prata ut med min kompis men tycker det känns bättre när jag pratar med en person som inte känner mig. Men ibland kan jag inte prata ut med något och då mår jag skit rent utsagt och vet inte vad jag ska göra. Det är oftast på kvällarna jag tänker som mest på allting men då vet jag iallafall att jag kan gå till kuratorn dagen efter men när det är sånna dagar där jag vet att jag inte kan prata med någon känns det inte bra. Jag har även slutat gå till mitt gym som jag gick till förut då jag från ingenstans börjat känna mig obekväm. Det känns bara som om alla kollar på mig och letar efter något fel som jag kommer göra. Har velat söka hjälp flera antal gånger men vet inte vart jag ska vända mig till.
Den där texten tog lång tid att skriva :)

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker du på ett bra sätt lyckats beskriva hur det kan kännas när man kämpar med mycket orostankar över det mesta.
Finns det någon mer i din familj eller släkt som kämpar  med liknande problem? Ibland är det nämligen fler i familjen som kan ha en sårbarhet för att drabbas av denna typ av oro.
Jag tycker du har tagit ett bra steg som varit och pratat med din skolkurator. Men när oron kommer tillbaka gång efter gång, så kan det vara bra att pröva en mer regelbunden kontakt. Precis som du verkar ha funderat på att du skulle vilja. Då kan du nämligen få mer utrymme att få öva på nya sätt att hantera dina oroskänslor och dina orostankar. Så att du inte känner dig lika drabbad av all stress som du verkar göra nu.
Det finns bra hjälp och bra behandling att få vid stress och oro. Du kan fortsätta gå till din skolkurator som också kan stötta dig inom ramen för din skoldag. Tillsammans kan ni se över om ni kan hitta sätt för dig att minska din stress kring skolan och din oro för att inte komma ihåg saker.
Du har också tänkt klokt som övervägt att gå och prata mer med någon om din oro. Du kan på egen hand söka en samtalskontakt via ungdomsmottagningen. Där finns behandlare som kan hjälpa ungdomar som kämpar med stress och oro.
Genom vissa vårdcentraler kan man även söka hjälp hos kurator eller psykolog som kan hjälpa till när man fått problem med stress och ångest.
En del tycker också att det kan vara hjälpsamt att träna, som du verkar försöka göra genom att gå på gym. Men om det känns svårt just nu för dig på grund av din oro så finns det alternativ. Du kan få hjälp med träning och avslappningsövningar genom en fysioterapeut.
Om du önskar så kan du kan ta del av råd och tips vid stress och oro genom Snorkel. Jag skickar även med lite information som du kan läsa om du vill.
Ta hand om dig!