Har mycket ångest och medicinerna hjälper inte
Hej jag har mycke ångest och känner mig stressad nästan hela tiden får lätt utbrott och känner mig väldigt trött i kroppen jag har svårt att somna för när jag försöker somna så blir ångesten värre jag är överviktig och försöker gå ner i vikt genom att äta nästan bara frukt vad ska jag göra? Jag tar sömnmediciner, Adhd medicin och stabiliserande medicin men dom hjälper inte längre.
T

BUP svarar:
Hej!
Du försöker gå ner i vikt genom att äta bara frukt. Det är inte bra för dig utan kan göra att du mår sämre eftersom din kropp inte får de näringsämnen den behöver. För att man ska gå ner i vikt behöver man äta mindre men ändå få i sig tillräckligt av de ämnen kroppen behöver.
För att veta hur man ska äta och inte äta kan man behöva hjälp. Det kan man få av skolsköterskan eller på vårdcentralen.
Men dina problem beror inte bara på hur du äter. Du tar flera mediciner men känner dig ändå ångestfull och stressad nästan hela tiden och du har svårt att sova.
När man att svårt att sova känns allt också svårare eftersom man inte får den kraft man behöver av sömnen.
Jag tycker du och dina föräldrar ska ta kontakt med den mottagning ni varit på och som skrivit ut medicinerna. Berätta om hur du känner dig och att du inte tycker medicinerna hjälper. Ibland kan man behöva ändra medicineringen. Det är oftast också bra att få tala med någon om hur man mår.