Vad är problemet med mej?
Hej, jag är en person som jämt letar efter vad det är för slags problem det är med mig på internet. Jag måste jämt ta reda på ifall jag har något särskilt personlighetsdrag och liknande, och jag tror att det beror på att jag har så dålig självsäkerhet, av någon konstig anledning känner jag mig helt enkelt inte trygg i mig själv. Lite svårt att förklara.
Under hela mitt liv har jag varit utstött och utanför känns det som. Det har varit allt från att jag har fått uppleva klassers hierarkier som gör mig till en av de ''minst populära'' till att jag är i en social krets och känner att jag är den som är minst omtyckt, eller att man över huvud taget inte märker av mig. Detta har sänkt mitt självförtroende jättemycket och jag är alltid orolig för att få dissen av andra människor, att om jag ställer en fråga så svarar de inte eller svarar inte på samma sätt som de skulle svara andra. Eller att folk tar kontakten med andra men inte med mig. Så under den senaste tiden har jag letar massor på internet efter hur sociala samspel fungerar mellan folk, det har blivit lite av ett intresse för mig, och även om jag inte hittar resultat jag är nöjd med, så söker jag vidare och vidare. Jag är så hungrig efter att få veta vad som är problemet med mig. Min tid till att tänka har gått så mycket till det vilket gör att jag har svårt till att koncentrera mig på viktigare saker som mina studier, så hela den här osäkerheten kan tyvärr skada min framtid känns det som. Jag undrar egentligen, vad är det för fel på mig och hur kan jag skaffa hjälp?
Julle

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt fina brev. Du beskriver så bra om din osäkerhet och att du inte känner dej trygg i dej själv. Om man blir utstött och utanför leder det ofta till osäkerhet och funderingar på om det är något fel på en själv.
Det brukar det inte vara.
Det kan räcka att man är lite blyg och tystlåten så kommer man lätt utanför men det kan få stora konsekvenser på självuppfattning och självkänsla.
Du skriver att du nu är mycket upptagen med att försöka förstå vad det kan vara för fel på dej. Du är inne på att du kanske också lägger ner för mycket tid på dina frågor.
Kanske är det så och jag tror att det beror på att du är ensam i ditt sökande. Eftersom du är nyfiken på dej själv, och hur du själv fungerar i sociala sammanhang, tror jag du skulle ha stor nytta av att fortsätta prata om de här frågorna i en samtalskontakt på en ungdomsmottagning.
Eller finns det en skolpsykolog eller skolkurator som du skulle kunna prata med?
Du skulle också  kunna tjatta om dina frågor med någon på Tjejzonen.
Lycka till!