Har svårt att låta bli att skada mig
Hej! Jag är en tjej på 12 år som lider av självskadebeteende. Jag vet inte vad jag ska göra! Folk i min klass tror att jag gör det för uppmärksamhet bara för att det var en som spred ett rykte. Jag har svårt att låta bli från att skada mig själv men jag kämpar. Jag lider även av grova ångestattacker och det är riktigt svårt att hantera det. När jag får mina ångestattacker får jag även självmordstankar. Och det är grova självmordstankar. Jag kan inte tänka positiva tankar när jag har ångestattacker! Livet går typ bara under då. Snälla svara!
En tjej på 12 år

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hör av dig till oss och frågar vad du kan göra.
Du är inte ensam om att hamna i självskada och svår ångest. Det här kan du få bra hjälp för.
Det är jättebra att du försökt låta bli att skada dig, men många gånger är det svårt att klara det på egen hand.
En del tycker att ett steg på vägen kan vara att försöka ha något annat att göra när man får mycket ångest. Något som kan hjälpa dig lite med att lugna ner känslorna.
Det kan vara vanliga saker, som att rita eller sätta på musik. Ta något att äta, ringa någon och prata om något helt annat en stund, se på en film eller en serie.
Men du skulle även behöva få hjälp i grunden med den ångest som du kämpar med.
Många gånger behöver man få mer hjälp genom en samtalskontakt eller annat stöd för att komma ut ur självskada och ångest. Det låter också mycket allvarligt att du kan få grova självmordstankar.
Finns det någon vuxen som vet om att du mår så här? Jag tror det är viktigt att du får ha stöd av någon vuxen i det här. Någon som kan förstå dig och steg för steg hjälpa dig tills du mår bättre igen.
Det vore bra om du kunde få hjälp med det här så snart som möjligt.
Om du skulle kunna prata med någon av dina föräldrar så hade det varit bra. Då skulle dina föräldrar kunna hjälpa dig att bestämma vart ni kan vända er så du kan få den hjälpen du behöver.
Om det känns svårt att kunna ta upp det här hemma så  kan du ringa eller chatta med en kurator på BRIS - barnens rätt i samhället.
På BRIS får du prata med någon som lyssnar på dig. Då kan kuratorn prata mer med dig om hur du kan få den hjälp du behöver. Du kan vara anonym om du vill när du kontaktar BRIS.
Du kan också ringa 112 för akut hjälp om du får självmordstankar.
Försök att ta hjälp av en vuxen så snart det går, så kommer du kunna få stöd och hjälp i det här!