Vill sluta bråka med mamma
Hej! Jag är en 12 årig tjej som bråkar med min mamma hela tiden. Jag älskar henne sjukt mycket men vi bråkar varje dag. Det känns som att varenda ord hon säger gör mig super irriterad! Är aldrig så känslig som jag är när jag är med min mamma. Stör mig på allt jag säger och hon vill alltid kommentera något. Försöker att sluta bråka med henne och tänker alltid, nu ska jag sluta bråka med mamma men det går aldrig! Det känns som om jag lyssnar på henne kommer hon att ”vinna vår lilla tävling”! Vet inte vad jag ska göra. :(

BUP svarar:
Hej!
Du skriver fint om hur mycket du älskar din mamma och hur hemskt det känns att ni ändå bråkar så mycket.  Det är också väldigt fint av dig att du gång på gång bestämmer dig föra att inte bråka med henne men lyckas inte med dina goda avsikter.
Det hela kan verka helt obegripligt. Men det finns några saker som man ska tänka på.
För det första: för att det ska bli bråk behövs minst två personer. Både du och mamma gör bråken tillsammans. Du försöker uppenbarligen ta ett ansvar för att det ska vara fred mellan er. Det är bra. Men jag undrar, har du och mamma, ni tillsammans talat om hur ni har det, hur det kommer sig att ni hamnar i bråk och vad ni tillsammans skulle kunna göra för att det inte ska bli bråk. Jag är nämligen övertygad om att problemet är era gemensamma problem och kan bara lösas gemensamt.
Du ger två ledtrådar som jag tycker ni skulle behöva tala om helst med hjälp av en utomstående samtalsledare. Det ena är att du upplever att mamma kommenterar för mycket. Det andra är att det har blivit på något sätt en "tävling" mellan er. Ni skulle behöva reda ut hur mammas kommentarer kan minska eller förändras i en positiv riktning. Men lika viktigt är det att reda ut hur det kommer sig att diskussionerna upplevs av dig som en konkurrens om vem som vinner. Det är viktigt därför att i en konkurrenssituation finns det risk att du blir upprörd enbart för att "vinna" istället för att tänka till om själva saken: är det rätt eller fel, är det bra eller dåligt, är det vettigt, klokt och så vidare. Risken är alltså att du tappar din förmåga att tänka klart och blir bländad av att "segra", vad en "seger" nu kan innebära.
Du älskar din mamma och hon älskar dig också säkert. Det är den bästa utgångspunkten. Jag föreslår att du går till henne när det är lugnt mellan er och säger som du känner. Att du älskar henne och du är ledsen för att det bli så dålig atmosfär när ni bråkar. Vill ni få hjälp med att lösa detta? Vad är hennes förslag, åsikt. Finns det en annan vuxen i familjen (till exempel en pappa) som kan vara samtalsledare? Ofta går det men lika ofta går det inte att ha en familjemedlem i denna roll som sjläv kan vara berörd och därför inte helt neutral.
Om mamma ser också att detta är ett problem kan ni tillsammans söka familjesamtal. Det kan man göra på kommunens familjerådgivning. Ofta räcker det med några få samtal för att lösa upp knutarna och lära sig ett bättre sätt att hantera konflikter. Man kan också ringa till BUP och man kan även söka hjälp på vårdcentralen där det numera ska finnas mottagning för psykiska problem och konflikter. Sedan kan man naturligtvis söka familjesamtal privat.
Om det underlättar för dig kan du visa mitt mejl för mamma. Huvudsaken är att din goda ambition att sluta bråka förverkligas och ni hjälps åt att skapa en god stämning i familjen.