Årerkommande mardrömmar och sömnproblem
Hejsan! Jag är en tjej på 18-år och jag har haft sömnproblem sen jag var ett litet barn. Jag minns sen att jag gick på dagis i hemlandet som motsvarar förskola här och då kunde jag vara vaken sent på nätter och bara se hur klockan går eller att jag har försökt somna men vaknar av att jag får astma attacker och migrän (fick astma efter en grov förkylning av mina sjuka drömmar) vaknar av att jag har sett i min dröm att jag rör mig och när jag vaknar så är jag där drömmen slutar oftast på min säng. Jag har läst eran tidigare artiklar och fått råd sen jag var liten hur jag ska göra för att det ska bli bättre. T.ex. gå ut, lägga mobilen, äta bra osv, men inget har hjälpt...
Nu till hela problemet är att jag fortfarande har sömnproblem och ibland vågar jag inte sova pga mina drömmar som jag drömmer under natten. Det kan vara mardrömmar till bra drömmar eller så kallade visioner kan även dagdrömma som liknar visioner fast när jag är vaken alltså jag ser snabbt vad som kan hända om några minuter eller timmar och det kan vara även dagar. Kan även säga att genom drömmar jag hade om krig som jag drömde sen jag var ung räddade oss från kriget för vi flydde innan det värsta började och blev även räddad i flygplatsen när vi var påväg till Sverige för allt detta var drömmar som jag konstant hade.
Värst av allt att jag skyller på något varje gång när mina hemska drömmar är tillbaka men ibland finns det ingen anledning till att få problem med sömn pga drömmar. Jag vet inte ens hur jag ska få hjälp för att mina drömmar som blir så verklighets baserade gör mig rädd för sova och det leder att jag blir så rädd att sova så tills slut slocknar jag och drömmer ändå, jag kan även vakna och somna om och fortsätta drömma eller att drömma en dröm om och om igen. Folk säger att man drömmer det man sist tänker på men jag tänker aldrig på hur min syster ska bli överkörd eller att blir jagad av folk jag aldrig känner men sen möter dem efter flera år.
Vet inte vad jag ska komma fram till och hur jag ska beskriva allt men jag är 18 och var fortfarande dessa problem med sömn som orsakas av främst drömmar som senare leder till astma attacker och grov huvudvärk som gör att jag kan knappt ha lampan tänd eller höra nån prata och har även glasögon för jag har dålig syn. Jag har aldrig sagt till mina föräldrar att jag har lidit av detta sen jag var barn men dem vet att jag har drömmar som blir verkliga och drömmer varje dag minst tre drömmar varje natt och kan komma ihåg dem också i detaljer och när dessa ”verkliga” drömmar dyker upp minst en gång i veckan då brukade jag berätta för dem och jag var så rädd och dem bara lyssnade och inte kunde göra något men ibland brukade mamma tysta mig och bara säga nej berätta inget så är du mer skyddad då och jag brukade sova med allt möjligt för dessa drömmar ska försvinna men än idag så fortsätter allt och det blir värre och värre, ska även säga till en läkare att röntga min hjärna för se om något är fel på den pga onormala huvudvärk jag får.
Detta kanske blev rörligt men hoppas att ni förstår mig för jag själv började tappa mig själv i allt detta.
SS

BUP svarar:
Hej!
Det är verkligen allvarliga problem du skriver om. Att inte kunna sova betyder att kroppen inte får tillfälle att återhämta sig, att energin förbrukas utan att få påfyllning och det kan leda till andra kroppsliga och psykiska besvär. Men jag skriver ordet "allvarligt" betyder det inte att det är någon sjukdom det handlar om eller att det är någon omedelbar katastrof som hotar. Alltså bli inte skrämd nu, det jag vill säga är att du måste få professionell hjälp med att kunna komma till ro och kunna vila upp dig ordentligt.
Det finns en del saker som man måste ingående undersöka och förstå för att sedan kunna bestämma vilken sorts behandling du behöver. Du skriver om dina mardrömmar som i sig är mycket störande. Dessutom hindrar de dig i att kunna slappna av eftersom du är rädd för att om du somnar kommer mardrömmarna tillbaka. Det händer ofta hos många.
Det är en välkänt symtom att få upprepande mardrömmar. Jag vill inte säga något konkret om orsakerna för de kan vara olika. Jag kan i alla fall säga att skrämmande, extremt stressande och eventuellt direkt traumatiska upplevelser kan leda till otäcka och återkommande mardrömmar. Det behöver inte vara krigsupplevelser, eller något liknande. För ett litet barn kan även helt andra, för omgivningen inte alls uppenbara saker vara extremt skrämmande och stressande. Det ska undersökas i ditt fall, konkret.
Sedan är det också en fråga hur du kan hålla drömmarnas innehåll och det verkliga livet, dina dagdrömmar eller det du kallar visioner å ena sidan och faktiska händelser å andra sidan isär. Här kan jag inte heller säga något annat än att om man lider av kronisk sömnbrist kan dessa dagdrömmar, nattdrömmar, fantasier och visioner flyta ihop med verkliga händelser på grund av nervsystemet är överansträngd.
Vet du, det stämmer inte att man drömmer om det man sist har tänkt på innan man somnade. Att vara utmattad av sömnlöshet i åratal bidrar säkert till att migrän och astmabesvär förvärras men det orsakar inte astma eller migrän direkt, de har andra orsaker och måste behandlas separat.
Vart kan du vända dig med dessa svårigheter för att få behandling? Du har passerat den ålder när man kan gå till BUP. Mitt förslag är att du kontaktar vuxenpsykiatrin (se i Vårdguiden, tel. 1177) som ofta har en mottagning för unga vuxna. När du kontaktar de kan du sammanfatta dina svårigheter så som du sammanfattat i ditt mejl till oss.
Ett annat alternativ är att du går till ungdomsmottagningen. Där kan man göra en första bedömning av vad du behöver för hjälp och antingen kan du få behandling där eller kan de hänvisa dig vidare till annan vårdgivare. Du kan också ringa till vårdcentralen som numera brukar ha mottagning för psykiska problem.
Det var bra att du skrivit till oss och frågat. Ditt mejl är inte alls för rörligt men ditt liv är rörligt. Följ mina råd så att du skapar ordning i din sömn och i ditt vakna liv.