Mår dåligt fastän jag har allt jag behöver
Hej, jag är en tjej på 14 år. Jag har ganska mycket tics och tvångstankar och har därför gått hos en psykolog ett tag. Efter ett tag tyckte vi att ticsen och det där hade dämpat och jag slutade då gå hos henne. Ticsen har gått ner men dagligen får jag massor av tvångstankar och kan fortfarande hålla på med olika tics ibland. Idag vid middagen när vi skulle äta med familjen började jag att typ att andas snabbare och kände hur jag nästan började gråta. Jag fick och har fortfarande som en klump i halsen. (Jag trodde det bara var något man skrev i böcker för att beskriva men det känns så på riktigt). Jag vet inte vad det var som hände. Var det en ångestattack eller något? Jag undrar också varför jag mår som jag gör när jag har allt man behöver? En bra familj som älskar en, Kompisar osv. Snälla hjälp, tycker detta är jättejobbigt. Vill inte prata med mina föräldrar om detta.
Snälla hjälp

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss!
Först av allt vill jag ta upp att det är glädjande att höra att du blev bra hjälpt av din behandling mot tics.
Men du nämner också att du har massor av tvångstankar och en del tics kvar ibland. Kämpar man som du gör nu med mycket tvångstankar, så är det vanligt att man har olika oroskänslor i kroppen.
Som du nämner så kan man uppleva en klump i halsen eller i magen, hjärtat kan slå snabbare och man kan känna sig skakig eller kanske rastlös. Allt det här är normala känsloreaktioner och inget som är farligt i sig.
Du undrar hur det kan komma sig att du kan må dåligt? Att du kan ha de här besvären även om du tycker att så mycket annat är bra i ditt liv?
Det kanske låter konstigt men så ser det många gånger ut när man kan ha problem med oro, tics och tvång. Även om man tycker att så mycket annat är jättebra i livet!
Man brukar i stället tala om att vi människor har en medfödd sårbarhet att reagera på det ena eller det andra sättet. Ofta så kan oro eller tvång starta i samband med ökad stress under någon period.
Det kan även handla om vanliga saker som kan skapa stress eller kännas som för mycket krav. Kanske har man haft en del bråk med föräldrarna eller med kompisar, kanske stress i skolan, sämre sömnvanor eller andra saker. Att gå in i tonåren kan göra så man har det mer kämpigt i olika perioder.
Hur har det sett ut för dig? Är det här saker som du kan känna igen dig i?
Om du märker att du ofta undrar och grubblar över varför du mår som du gör, så kan du vara hjälpt av att få prata igenom mer om det med någon. Det kan kännas viktigt att förstå sig själv.
Eftersom du kämpar med mycket tvångstankar så hade det också varit bra om du kunde få återuppta din behandling hos psykologen. Många kommer tillbaka och behöver få fylla på sin behandling så det är inget ovanligt att man behöver det.
Du kanske redan vet att det inte är ditt fel på något vis att du har fått problem med tvång. Så du behöver inte skämmas för att ta upp det, varken hemma eller om du vill ta upp det med psykologen.
Fundera på det, om du skulle vilja ta upp behandlingen igen. Det tror jag skulle kunna hjälpa dig att minska olika känslor av stress och oro.
Och så att du kan fokusera mer på allt annat som också fungerar bra i ditt liv!
Ta hand om dig!