Mår dåligt över en sak jag gjorde
Hej!
Jag vet inte hur jag kommer att kunna överleva. Jag mår så dåligt. Hela mitt liv har blivit så splittrat och konstigt.
Jag mår så dåligt över en sak som jag gjorde. Jag fattade det inte då, det gjorde jag verkligen inte. Men jag tror att jag kan ha skadad någon, på ett oförlåtligt sätt.
Det var flera år sedan, men jag tänker på det fortfarande. Jag var 12, så jag borde ha fattat att det var dumt och fel, men det gjorde jag inte.
Jag har också haft ett självskadebeteende. Och ärren är hål. De är verkligen hål. Bara tilltäppta, men de kommer alltid att vara hål, överallt. Som sticker upp. Och jag vet alltid att de finns. En massa hål överallt. Och jag vill inte att det ska vara hål. Men de kommer alltid att vara där nu. Och allt är mitt eget fel.
Hursomhelst så kan jag inte leva. Jag önskar att jag föddes som en anka eller nåt istället.
Jag ber om ursäkt om det jag skrivit låter väldigt patetiskt. Men det är värre än det verkar.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du berättar om något du gjort för flera år sedan som fortfarande upptar dina tankar idag och som fortfarande ger dig skuldkänslor. Du berättar också om att du skadar dig själv. Tror du att de två sakerna hänger ihop eller kan det finnas andra saker som påverkar dig så att du inte mår så bra som du nog skulle vilja?
Det var bra gjort av dig att skriva till oss som ett första steg. De jag vet är att det aldrig är särskilt hjälpsamt att gå runt och hålla tankar och känslor för sig själv. Det brukar vara svårt att komma vidare helt på egen hand. Vet dina föräldrar om hur du har det och vad som plågar dig? Om inte tycker jag att du ska fundera på om du inte skall prata med dem om hur du tänker och känner. Då kanske ni tillsammans kan tänka på vart du kan får hjälp med det som plågar dig så att du kanske så småningom kn gå vidare och låta det gamla vara ett minne. Ett minne som inte styr dit liv och som inte längre behöver plåga dig.
Jag tänker att om du prata med dina föräldrar så kanske ni tillsammans kan kontakta BUP. Där kan ni nog få träffa någon som kan vara till hjälp. Du kan också pröva att kontakta ungdomsmottagningen där du bor. Där jobbar det människor som är vana vid att möta unga med sådana tankar och känslor som du beskriver.
Lycka till!