Kan jag kräva en aspergerutredning?
Hej jag har googlat runt ett par dagar och försökt ta reda på om jag som barn/tonåring kan kräva en asperger utredning. Snälla svara för det är omöjligt att hitta ett svar och jag vet inte när jag ska till BUP nästa gång.
A

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hörde av dig till oss med din fråga om utredning.
Du skriver att du har varit på BUP och väntar på att få komma tillbaka. Du kan fråga dina föräldrar när du har nästa tid, och om de inte riktigt vet så kan ni ringa mottagningen och få information. Jag tänker att det kan vara viktigt för dig att få veta om din planering och dina kommande tider på BUP.
Du kan alltid ställa alla frågor du har om utredning till den ni träffar på BUP. Om det känns enklare kan du skriva ner dina frågor innan besöket. En del ungdomar tycker det känns bättre att be sina föräldrar att fråga om något de undrar. Hur är det för dig?
Jag vet inte hur många gånger du har varit på BUP eller vad anledningen är att du haft kontakt där?
En del får komma till BUP via remiss med fråga om utredning för Asperger eller någon annan svårighet. Andra söker själva till BUP och kan då ta upp att man har tänkt på utredning och att man vill ha hjälp att förstå mer om de problem man har.
Oavsett om man kommer på en remiss eller söker själv till BUP så brukar kontakten på BUP starta med att man först går igenom mer om de problem man söker för.
Efter den inledande bedömningen så pratar din kontakt på BUP med dig om vad bedömningen har visat. Då pratar ni också igenom vilken hjälp som är den rekommenderade att du får.
Ibland är det en behandlingsinsats eller en fortsatt utredning. Ibland kan det handla om andra insatser som man kan behöva få genom skolan eller socialtjänsten. Det är en individuell bedömning.
Om du inte skulle känna dig nöjd med bedömningen och den föreslagna insatsen, så är det viktigt att du och dina föräldrar säger till den vårdpersonal du träffat. Då kan den personen behöva förklara mer.
Om du ändå inte känner dig nöjd då så kan du och dina föräldrar kan även tala med chefen på mottagningen, om man är missnöjd med vården.
Jag tycker det verkar som du skulle behöva få mer information om din planering på BUP. Så tveka inte att ta upp dina frågor om du behöver få hjälp en utredning.
Jag skickar även med en del information om utredning på BUP som du kan läsa om du önskar.