Anorexin har kommit tillbaka
Hej jag har tidigare lidit av anorexi och har sedan blivit frisk igen, under de senaste månaderna så känner jag att det har kommit tillbaka och jag har gått ner ungefär 4 kilo. Mat har blivit en rädsla och min kropp med. Jag hatar hur mina lår ser ut och hur min midja är. Jag äter oftast under xx kalorier om dagen och kan inte sluta, vet inte om jag vill sluta. Jag är 1,63 lång och väger xx kg. Jag är kall och trött och får konstiga behov av att träna. Ibland när jag inte har ätit på länge så kan ja planera att äta något litet men äter sen mer vet inte om detta räknas som att överäta för äter aldrig mer än xx kalorier vid dem situationerna. Känner mig inte säker nog för att berätta till nån

BUP svarar:
Hej,
Du beskriver hur Dina tankar återigen kommit tillbaka, efter att du tillfrisknat från anorexi.
Det är ganska vanligt att man kan få en period av ”anorexitankar” igen. Du känner ju igen precis hur det var tidigare.
Det viktiga för dig är att du så fort som möjligt, antingen själv eller med hjälp av vården, tar dig ur detta. Du har ju lyckats en gång, tänk på det! Det är jättebra att du märker detta och att du skriver hit.
Men det är kanske inte så lätt. Du skriver att du inte är säker på om du vill sluta eller kan sluta äta för lite. Och du känner dig inte säker nog för att berätta för nån. Men kanske blir du inte säkrare genom att vänta? Jag tycker inte att du ska skjuta upp dina funderingar på att ta hjälp längre nu. Nu har du berättat för oss och det är jättebra!
Pröva att igen berätta för dina föräldrar så du kan få stöd och hjälp. Jag tänker att de har ju en gång vetat om att du har anorexia? Återfall är vanligt och något som händer många. Du har inte misslyckats, utan behöver nu lite påfyllning och stöd.
Lycka till!