Hatar mig själv något enormt
Hej, jag är en tjej på snart 13 år o sen typ mellan 5-3 år tillbaka har jag varit väldigt nedstämd o mått skit. Kag har alltid haft väldigt dåligt självförtroende o alltid varit större än alla andra vilket vart riktigt jobbig o ja har även blivit retad för d i mellanstadiet.
Nu dom 2  senaste åren har jag bara mått sämre o sämre för varje dag som går, jag har även börjat skära mej själv. Jag har även trappat ner på maten ganska mkt för ja hatar mej själv något enormt.
I påsk testade jag o en kompis även att dricka alkohol o d va typ d bästa jag gjort för all min ångest bara försvann, vet att det är riktigt dåligt men vill verkligen göra d typ varje dag nu.
Har också väldigt mycket självmordstankar och jag har skrivit många självmordsbrev och vart nära på att ta överdoser många gånger men aldrig gjort det på grund av att jag inte klarar av att tänka på hur dåligt min pappa skulle må för han har en djup depression och åker in och ut från psyket typ hela tiden så jag får typ aldrig träffa honom eftersom mina föräldrar är skilda, han har även tidigare varit alkoholist men han slutade dricka i typ ett år men nu har han börjat igen fast bara med öl och vin men jag är så rädd att han ska falla tillbaka i gammal vanor.
Har ångest varje dag och har på senaste tiden haft väldigt svårt att somna o somnar som tidigast 03.00 typ, har ingen att prata med, verkligen ingen. Och igår fick jag även reda på att en av mina närmsta vänner också har ett självskadebeteende så det gör bah så ja mår sämre.
jag har typ förlorat alla mina vänner och har verkligen inget kvar i livet att leva för, vill så gärna bara döda mej själv.
Finns det något jag kan göra för att må bättre utan att behöva blanda in mina föräldrar? Snälla hjälp mej, åkrar snart inte leva längre

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss när du mår så här dåligt som du gör just nu. Det kan bli bättre.
Du säger att du alltid haft dåligt självförtroende. Att det varit så kan ha flera orsaker. En viktig sak är att du blivit retad för din övervikt. Det är lätt att då tänka negativa tankar om sig själv och som du gör nu börja vilja skada sig själv.
Men det går att komma tillrätta med övervikt. Men man kan behöva hjälp så att viktnedgången sker på ett bra sätt. Att svälta sig är inte ett sätt som fungerar.
Din nedstämdhet, som du haft länge, kan förutom att du blivit retad också bero på hur du har det för övrigt omkring dig. Hemma i familjen, i skolan och med kamrater. Då behövs stöd och hjälp med det som är svårt så att det blir bättre.
Det kan också vara så att man har en egen benägenhet i kroppen att utveckla nedstämdhet. Ibland kan man då få medicin så att kroppen kommer i bättre balans igen.
Din pappa har haft alkoholproblem. Fastän det dämpar din ångest ska du då vara försiktig med alkohol. Benägenhet att utveckla beroende av alkohol kan vara ärftligt.
Du sover dåligt. När man gör det känns allt också svårare.
Du undrar vad du ska göra utan att blanda in dina föräldrar. Du ska absolut vända dig till någon att tala med. Du säger inte varför du inte heller vill blanda in din mamma. Tillsammans med en förälder kan du vända dig till BUP. Där får du möjlighet att också tala ensam med någon.
Utan föräldrar kan du kontakta ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också ringa till BRIS. Nu under sommaren finns kanske inte skolkurator som annars skulle vara ett alternativ.
Det finns bra hjälp att få för dina svårigheter. Försök att tänka att det inte är ditt fel att det blivit så här och att du inte är dålig för att du mår dåligt. Du känner dig dålig men du är inte dålig.
Att skriva till oss var ett bra första steg till förändring. Vänta inte med att ta nästa. Det kan bli mycket bättre!
Lycka till.